Sabtu, 13 November 2010

Encik Tengku Sarhan Bab 1

Bab  1
                          
AKU  pandang  wajah  dia.  Aku  tenung  wajah  dia.  Aku  teliti  wajah  dia.  Manalah  tahu,  wajah  dia  yang  hensem  tu  bertukar  jadi  alien  ke  transformer  ke,  tak  ke  haru  aku  nak  menyelamatkan  diri  dari  dia.  Memang  hensem.  Sesangatlah  hensem  wajah  dia  ni  tapi  sayang  otak  mereng+senget.  Dahlah  muncul  terus  terpacak  depan  aku  secara  tetiba,  untung  jantung  aku  kuat.  Kalau  tidak,  waalaikumussalamlah  jawabnya.
Lepas  tu,  ajak  aku  pergi  lunch  dengan  dia  tanpa  memperkenalkan  diri.  Sah-sahlah  aku  memang  tak  akan  dan  pasti  yang  aku  tak  nak  ikut  dia  tapi  disebabkan  MS(Minah  Search)  sebelah  aku  beria-ia  menyuruh  aku  ikut  juga  dia  ni,  terpaksalah  aku  ikut  dia.  Sekali  lagi,  ya.  TERPAKSA.  Bukan  apa,  aku  takut  dia  culik  aku  lepas  tu  jual  dekat  Thailand,  dahlah  aku  ni  cantik  tak  ke  naya  nanti.  Ayat  last  tu  terlebih  perasaan  aje.  Ehh!!  Biarlah,  aku  memang  cantik+cun+ayu  gitu.
Lepas  ikut  dia  masuk  ke  kedai  Rengit  Coffe,  belum  sempat  aku  cecah  punggung  dekat  kerusi  sekali  lagi  dia  buat  perkara  yang  boleh  buat  aku  sewel  separuh  hari.  Dia  ajak  aku  kahwin.  Kahwin!!  Kahwin,  kau  tahu  tak?  Ayat  tak  boleh  blah  dia  tu.  Ya  Allah...  ‘Saya  ni  bukan  jenis  romantik  atau  mat  jiwang.  Biar  saya  berterus  terang,  saya  nak  berkahwin  dengan  Aryan.’  Pehh!!  Lurus  aje  ayat  dia  tu.  Tak  ada  conner-conner  langsung.  Mahu  rahang  bawah  aku  tak  nak  jatuh  pula  masa  tu.
Sah  otak  dia  memang  ada  problem  tahap  kritikal.  Tahap  yang  tak  boleh  nak  diselamatkan  ataupun  memang  tidak  perlu  diselamatkan  lagi.  Maaf  kekanda,  adinda  bukan  doktor  sakit  jiwa  atau  doktor  haiwan  kalau  kekanda  ada  masalah  mental  sila  pergi  hospital  bahagia  atau  istilah  yang  paling  cun  sekali  hospital  tanjung  rambutan.
Kenapa  tanjung  rambutan?  Kenapa  tak  letak  tanjung  pisang  ke  tanjung  durian  ke?  Sebab  hospital  tanjung  rambutan  tu  terletak  berdekatan  dengan  tanjung  yang  banyak  pokok  rambutan,  itu  sebabnya  dia  letak  tanjung  rambutan.  Hah!!  Kalau  tanjung  tu  ada  banyak  pokok  durian,  maybe  baru  dia  letak  tanjung  durian.  Dah  kebetulankan,  siapalah  kita  nak  mempertikaikan.  Dushh,  dushh...  nak  aje  aku  hentak  kepala  aku  dekat  meja  ni.  Sama-sama  mereng+senget.

“Macam  mana  dengan  keputusan,  Aryan?”  tanya  dia.
Rasa  aku  nak  ketawa  terbahak-bahak  aje  dekat  sini  dengar  pertanyaan  dia  tu  tapi  aku  takut  aku  pula  yang  kena  hantar  hospital  bahagia  ataupun  hospital  tanjung  rambutan.  Ish!!  Tak  nak  aku.  Aku  belum  cukup  mereng  lagi  nak  dihantar  ketempat  macam  tu.  Bagi  aku  sejuta  pun,  aku  sanggup  check-in  dekat  hospital  bahagia  tu.  Ayat  mata  duitan  aku  dah  keluar  dah.
Tapi,  yang  buat  aku  bengong  alias  bengap  tahap  kura-kura  ni.  Pernah  ke  aku  mohon  mana-mana  borang  ‘Siapa  nak  kahwin  dengan  saya?’  ke?  Atau  aku  tersilap  isi  borang  ‘Siapa  nak  bagi  saya  duit  sebanyak  satu  juta?’  kepada  ‘Siapa  nak  kahwin  dengan  saya?’?  Ataupun  MS(Minah  Search)  tu  tolong  isikan  borang  ‘Siapa  nak  Kahwin  dengan  saya’  untuk  aku?
Kalau  betullah  MS(Minah  Search)  itu  yang  tolong  aku  isi  borang  ‘Siapa  nak  kahwin  dengan  saya?’.  Dengan  tak  segan  silunya  aku  balut  dia  dengan  sampul  hadiah  macam  hadiah  misteri  lepas  tu  poskan  ke  Thailand  menggunakan  pos  paling  terlaju  dekat  dunia  ni.  Hah!!  Baru  puas  hati  aku  tapi  berani  ke  MS(Minah  Seacrh)  tu  buat  aku  macam  tu?  Aku  tenung  balik  wajah  hensem  dia  tu.
Aku  paksa  otak  aku  berkerja  keras  untuk  berfikir.  Siapa  dia  ni?  Jangan  makhluk  yang  bukan  berasal  selain  bumi  sudah.  Datang  dari  mana  dia  ni?  Jangan  datang  berasal  selain  bumi  sudah.  Macam  mana  dia  boleh  muncul  depan  aku?  Mesti  pinjam  kuasa  Bidin  ni.  Oh!!  Bidin.  Kau  bersubahat  dengan  dia,  ya.  Tapi  macam  pernah  aku  lihat  wajah  hensem  dia  ni.  Dimana,  ya?  Jangan-jangan  dekat  tv?  Penjenayah  paling  dikehendaki.  WANTED!!  Matilah  aku  kena  culik  dengan  penjenayah  paling  dikehendaki  ni.
Aku  mengintip  mana-mana  celah  atau  ruang  di  kedai  Rengit  Coffe  yang  boleh  memuatkan  badan  aku  untuk  melarikan  diri  dari  penjenayah  paling  dikehendaki  yang  duduk  depan  aku  ni.  Naya  aku  kalau  dia  berjaya  menculik  aku  dan  bawa  aku  lari  ke  sempadan  Thailand.  Kena  kahwin  paksa  dengan  penjenayah  paling  dikehendaki  tapi  best  jugak  sebab  dia  hensem.  Huhuhuhu...  tapi  aku  tetap  tak  nak.  Tak  nakkk......
“Jangan  risau.  Saya  bukan  penjenayah  paling  dikehendaki  oleh  mana-mana  pihak  berkuasa.”  Aik...  macam  mana  dia  tahu  apa  yang  aku  tengah  fikirkan?  Dia  ni  salah  satu  keturunan  Pak  Belalang  ke?  Atau  nak  moden  sikit,  dia  ada  pertalian  darah  dengan  Bidin  yang  duduk  dekat  Ploto  tu.  Walau  dia  cakap  macam  tu  sekali  pun,  aku  masih  ragu-ragu  dengan  diri  dia.  Siapa  dia  sebenarnya?  “Kalau  Encik  bukan  penjenayah.  Jadi    Encik  ni  siapa  sebenarnya?”  tanyaku.
Dia  tersenyum  manis.  Mak  ai...  menawan  gila  senyuman  dia.  Bisa  gugur  jantung  aku  dari  dahan  ni.  Tak  pasal-pasal  aku  kena  masuk  bahagian  kecemasan  dekat  hospital  tanjung  rambutan    sebab  terlebih  meroyan  kena  gula-gula  asmara  dia  tu.  “Saya  Sarhan,  berusia  34  tahun,  masih  bujang  tapi  insyaallah  kalau  Aryan  nak  kahwin  dengan  saya  masa  tu  saya  bukan  bujang  lagi.”  Dia  kenyetkan  sebelah  matanya.  Ehh...  gatal+miang,  siapa  nak  kahwin  dengan  dia?  “Ada  pendapatan  yang  kukuh  kalau  setakat  menanggung  Aryan  dan  anak-anak  kita  nanti,  insyaallah  terlebih  cukup.”  Rahang  bawah  aku  jatuh.  Biar  betul  dia  ni?  Sampai  pasal  anak  pun  dia  dah  buat  perancangan.  Memang  dahsyat.
“Sekarang  ni,  saya  duduk  dengan  Tok  Ku  sebab  saya  tak  ada  adik-beradik  maksudnya  saya  anak  tunggal.  Okey..  cukup  ke  penerangan  saya?  Aryan  dah  kenal  saya,  kan?”  sambung  dia.  Cehh!!  Setakat  nama  dia  Sarhan  dengan  maklumat-maklumat  yang  dia  bagi  tu  macamlah  aku  ni  bodoh  sangat  nak  kahwin  dengan  dia.  Harap  maaf,  layanan  anda  tidak  dapat  dilayan.
Aku  menggeling  kepala.  “Tak  cukup..  bagi  saya  semua  itu  tak  mencukupi  hingga  saya  sanggup  berkahwin  dengan  Encik  Sarhan.  Lagi  satu,  takkanlah  nama  Encik  Sarhan  hanya  Sarhan?  Mungkin,  depan  Sarhan  tu  ada  Mohd  ke  Ahmad  ke  Abdul  ke  kalau  nak  gempak  sikit  Raja  ke  Tengku  ke  Sultan  ke  Yang  berhormat  ke?”  Soalku  panjang  berjelar.  Dia  tersenyum.  Ish...  kerja  dia  asyik  senyum  aje,  nak  buat  aku  angaulah  tu.  Tak  boleh,  tak  boleh...
“Sarhan..  tak  ada  Mohd,  Ahmad  ataupun  Abdul.  Just  Sarhan.”  Jawabnya  dengan  senyuman  maut  dia.  Dia  ni,  memang  sajalah  nak  buat  aku  angau  dengan  dia.  Mesti  salah  satu  taktik  dia  nak  goda  aku  supaya  aku  nak  berkahwin  dengan  dia.  Tak  boleh,  tak  boleh...  “Dan  lagi  satu,  dari  tadi  saya  nak  bagitahu  Aryan.”  Berkerut  dahiku  mendengar  ayat  dia.  Dia  nak  bagitahu  pasal  apa  pula?  “Jangan  panggil  saya  Encik.”  Habis  tu,  nak  panggil  apa?  Abang?  Honey?  Darling?  Tak  pun  hubby?  “Panggil  aje  Syah  kalau  nak  lebih  mesra  panggil  abang  pun  saya  tak  kisah.”  Dia  senyum.
Aku  rasa  rahang  aku  dah  jatuh  sampai  ketanah  bila  dengar  ayat  ‘Abang’  tu.  Kes  gila  tahap  gaban  ni.  Muncul  pun  tak  bagi  notis  dua  puluh  empat  jam,  terus  nak  buat  aku  lelah  hati.  Silap-silap  haribulan  ada  aku  jadi  penghuni  hospital  tanjung  rambutan.  “Jangan  nak  buat  lawak  dengan  saya.  Saya  bukan  juri  program  Raja  Lawak  Astro.”
Dia  senyum.  Up  to  you,  Aryan.  Setahu  saya,  saya  tak  ada  pula  buat  lawak  dari  tadi.  Sejak  awal  pertemuan  kita,  saya  serius.  Serius  nak  berkahwin  dengan  awak.”  Kata  dia  sambil  menanggalkan  cermin  mata  hitamnya.
Pehh!!  Memukau  gila  mata  dia.  Boleh  terangau  aku  dibuatnya,  bukan  aku  memang  dah  angau  ke?  Ah!!  Letak  ketepi,  yang  penting  pandangan  mata  dia  tu  boleh  mencairkan  semua  hati  perempuan  termasuk  aku.  Senyuman  dan  pandangan  dia  memang  mautlah.  Memang  terlentok  habislah  perempuan  yang  mendampingi  dia  ni  kalau  dia  jenis  romantik,  confirm  perempuan  tu  rasa  macam  berada  di  syurga  bersama  bidadara.  Untung  badan,  siapa  dapat  dia  ni  tapi  diakan  dari  tadi  ajak  aku  kahwin.  So  akulah  yang  bertuah?  Wah!!  Seronoknya  tapi  aku  belum  terdesak  lagi,  ya.
“Tapi  kenapa  Encik  Sarhan  pilih  saya?”
“Janganlah  panggil  saya  Encik.”  Aku  tersengih  bila  mendengar  dia  merayu  aku  jangan  panggil  dia  Encik,  dah  aku  suka  panggil  dia  Encik  nak  buat  macam  mana?  “Saya  tak  boleh  bagitahu  Aryan  tapi  saya  memang  ikhlas  nak  jadikan  Aryan  sebagai  isteri  saya.”  Boleh  pula  macam  tu?  Ingat  ikhlas  aje  boleh  menjamin  kebahagiaan  ke?
“Saya  tak  kenal  Encik  Sarhan  dan  Encik  Sarhan  tak  kenal  saya.  Apa  kata  Encik  Sarhan  cari  perempuan  yang  lebih  baik  dari  saya.”  Cadangku  kepada  dia.  Yalah..  dari  cara  pakaian  dia  pun,  aku  dah  dapat  agak  yang  dia  ni  jenis  orang  kaya.  Baju  semua  berjenama,  macam  mana  aku  boleh  tahu?  Akukan  kerja  dekat  Parkson  bersebelahan  dengan  Carrefour,  mestilah  aku  tahu.  Jauh  bezanya  dia  dengan  aku,  dari  cara  pemakaian  pun  dah  tunjuk  bertapa  dalam  jurang  kehidupan  dia  dengan  aku.  Belum  masuk  bab  kehidupan  harian  lagi,  sah-sah  aku  memang  tak  sesuai  untuk  dia.  Jadi  dengan  rendah  diri,  aku  memang  tak  layak  untuk  dia.  Cehh!!  Ayat  minta  simpati  pula  aku  ni.
Dia  mengeluh.  “Jangan  panggil  saya  Encik,  Aryan.”  Aku  tersengih.  Maaf,  saya  jenis  tak  makan  saman.  Saya  makan  nasi  aje.  “Siapa  kata  saya  tak  kenal  Aryan?  Saya  tahu  semua  mengenai  Aryan.  Duduk  dekat  mana?  Duduk  dengan  siapa?  Siapa  saudara-mara  Aryan?  Semua  itu  saya  tahu.”  Mak  ai...  siapa  yang  ceritakan  pasal  aku  dengan  dia  ni.  “Saya  tak  nak  perempuan  lain,  saya  Cuma  nakkan  Aryan  aje  dan  saya  akan  buat  Aryan  setuju  berkahwin  dengan  saya.”  Sambung  dia.  Uit!!  Ayat  last  dia  amat  mengerunkan  aku,  ‘Saya  akan  buat  Aryan  setuju  berkahwin  dengan  saya.’.  Dia   nak  buat  apa  aje  sampai  aku  setuju  nak  berkahwin  dengan  dia?  Paru-paru  aku  mengecut.  Oksigen...  oksigen...
Best  sangat  ke  dapat  kahwin  dengan  aku  ni?  Soalan  SS(Syok  sendiri)  aje.  Sampai  beria-ia  dia  nak  kahwin  dengan  aku.  Ke  ada  udang  disebalik  batu?  Tapi  kalau  ada  pun,  apa  tujuan  dia?  Dia  nak  bolot  harta  aku  ke?  Harta?  Macamlah  aku  ni  orang  kaya  sampai  nak  dibolot  hartanya.  Setakat  motor  cabuk  aku  pun  dia  nak  juga,  tak  tahulah  aku  nak  cakap  apa.
“Macam  nilah,  Encik  Sarhan.  Apa  kata  bagi  saya  masa  untuk  berfikir  dulu,  bila  saya  dah  ada  jawapannya  baru  saya  bagitahu  dekat  Encik  Sarhan.”  Dia  mengeluh.  Mungkin,  sebab  panggilan  yang  aku  panggil  dia  tadi  kut.  Tak  apalah,  yaa...  aku  tersengih.
“Okey...  saya  harap  jawapan  Aryan  itu  akan  mengembirakan  saya.”  Aku  tersengih.  Insyaallah,  tak  boleh  janji.  “Hemm...  lama  juga  kita  berbual,  ya.  Time  lunch  pun  dah  habis.  Mesti  Aryan  nak  sambung  kerja,  saya  pun  nak  sambung  kerja  juga.  Jadi  boleh  tak  saya  minta  nombor  Aryan?”  soal  dia.  Hemm...  nak  bagi  ke  tak,  ya?  Kalau  tak  bagi,  nanti  kata  sombong  pula.  Apa  kena  mengena  sombong  dengan  tak  bagi?  Kata  ajelah  kau  dah  terangau  dekat  mamat  ni.  Hehehehe...  jadi?  Tak  rugi  apa-apalah  aku  bagi  dia  nombor  telefon  aku,  kan.  Aku  angguk  sambil  menyebut  nombor  telefon  aku.
Dia  tersenyum.  Thanks,  Aryan.  Nanti  saya  call,  Aryan.”
Sebelum  dia  beredar  dia  bagi  aku  satu  senyuman  paling  menawan  sekali.   Bang!!  Cantik  tembakkan  dia  tepat  kena  sasaran.  Cara  tembakkan  macam  James  Bon  pula.  Aduhh...  hati  aku  telah  ditawan,  macam  mana  aku  nak  menyelamatkan  diri.  ‘Aryan  tunggu  panggilan  abang’.  Cewah!!!  Ayat  boleh  blahlah  aku  ni.  Dushh,  dushh...  terlebih  SS(Syok  sendiri)  pula  aku  ni.
“Yan!!”  satu  panggilan  serta  dengan  satu  tepukkan  kuat  dibahuku.
“Oh,  mak  aku!”  latahku.  Kedengaran  suara  ketawa.
Jantung  aku  mengepam  dengan  laju  kalah  kuda  hitam  berlari  dipadang  pasir.  Aku  menjeling  kearah  pemilik  suara  yang  ketawakan  aku.  Ceh,  ceh,  ceh...  dah  terkejutkan  aku,  lepas  tu  boleh  ketawakan  aku.  Memang  nak  kena  MS(Minah  Search)  ni.  Aku  mengecilkan  mataku  melihat  MS(Minah  Search)  yang  tengah  ketawa.

............................................

“PEHH!!!  Gilalah  kau,  Yan.”  Lina  pandang  muka  aku  dengan  riak  tak  percaya.  Aku  memang  tak  boleh  nak  salahkan  minah  ni,  aku  sendiri  yang  mengalaminya  pun  rasa  tak  percaya  juga.  Inikan  pula  si  Lina  ni.  kalau  bukan  disebabkan  tepukkan  kuat  dari  Lina,  aku  masih  dalam  separuh  sedar.
“Bila  masa  pula  aku  gila  ni,  Lina?  Setahu  aku,  aku  memang  waras.  Fikiran  masih  tak  bersuku-suku  lagi  ni.”  selamba  aku  bercakap.  Lina  dah  mencebik.  “Cakaplah  betul-betul,  Yan.  Siapa  mamat  hensem  GILALAH  tu?”  Lina  tekan  ayat  ‘Gilalah’.  Aku  menggeling  kepala  sambil  tersenyum.
“Nak  berapa  kali  aku  nak  ceritakan  dekat  kau  ni,  Lina.  Nama  dia  Sarhan,  tujuan  dia  datang  ke  sini  semata-mata  nak  jumpa  aku.  Puas  hati.”  Kataku  sambil  memandang  wajah  Lina.  Bab  Encik  Sarhan  ajak  aku  kahwin  tu,  aku  tak  bagitahu  si  Lina  sebabnya  tengok  ajelah  reaksi  dia  tadi.  Aku  baru  aje  cakap  yang  mamat  hensem  tu  datang  semata-mata  nak  jumpa  aku  dah  macam  apa  reaksinya,  ni  belum  lagi  aku  cakap  mamat  hensem  tu  ajak  aku  kahwin.  Mahu  kecoh  satu  negara  dibuatnya  si  Lina  ni.  MS(Minah  Search)  ni  memang  tak  boleh  tutup  mulut,  semua  benda  dia  nak  terjerit-jerit.  Aku  tahulah  suara  dia  boleh  cecah  nada  paling  tinggi,  kalah  Ziana  Zain  gitu  gayanya.  Itu  sebab  aku  panggil  dia  MS(Minah  Search),  suara  macam  Amy  Search  tengah  menyanyi.
“Ya  ke?”  soal  dia  tak  percaya.
Aku  mengeluh.  “Iya..”
“Tapikan  aku  macam  pernah  nampaklah  mamat  tu?”  aku  pandang  muka  Lina  yang  tengah  buat  aksi  berfikir.  “Ah!!”  aku  terkejut  mendengar  Lina  menjerit  secara  tetiba.  Kus  semangat  aku  terbang  macam  kepala  terbang.  Suka  sangat  menjerit  MS(Minah  Search)  ni,  aku  sumbat  dengan  Paparoti  karang.  “Dia  PEWARIS  KHAWARIZMI  CORPORATIONS.”  Kata  Lina.  Berkerut  dahi  aku  mendengar  kata-kata  Lina  itu.
Biar  betul?  Tak  mungkinlah.  Kenapa  aku  tak  kenal  Pewaris  Khawarizmi  Corporations?  Sebab  jenis  kau  tak  nak  ambil  tahu.  Itu  sebabnya,  MS(Minah  Search)  panggil  kau  buta  moden  tapi  kau  tak  nak  mengaku  pula.  Sekarang  ini,  terbuktilah  buta  moden  kau  tu.  Tapi  tak  kepelik  Pewaris  Khawarizmi  Corporations  nak  jumpa  aku  yang  tak  seberapa  penting  ni  dan  paling  dahsyat,  dia  ajak  aku  kahwin.  Ha  ha  ha  ha....  lawaknya.  “Nama  dia,  Tengku  Sarhan  Bin  Tengku  Syahwal.  Ah!!  Betullah  dia.”  sambung  Lina.
“Tak  mungkinlah.”
“Betul!!”  bersungguh-sungguh  Lina  berkata.  Aku  mencebik.  “Kau  tak  percaya?”  tanya  Lina.  Aku  geling  kepala.  “Jom!!”  kata  Lina  sambil  menarik  lengan  aku.  MS(Minah  Search)  ni  nak  bawa  aku  kemana?
“Kita  nak  kemana?  Dah  lambat  nak  masuk  kerja  ni.  Kalau  tahu  dek  MOG  tu,  mahu  naya  telinga  aku  ni  dengar  dia  membebel.”  Kataku  tapi  masih  ikut  Lina.  ‘MOG’  tu  maksudnya  minah  over  gedik.  Ini  semua  idea  MS(Minah  Search)  nilah,  aku  Cuma  tolong  ikut  MS(Minah  Search)  ni  aje.
“Kejab  aje.  Alah,  MOG  tu  tak  akan  tahulah  kalau  kita  lambat  sikit  masuk  kerja.  MOG  tu  kerjanya  mengipas  Encik  Haikal  aje,  mesti  dia  tak  tahulah.”  Selamba  ayat  Lina.  Aku  hanya  menggeling  kepala.  “Tengok  ni.”  kata  Lina  sambil  menunjuk  sebuah  majalah  dikedai  buku.  Aku  ikut  arahan  Lina  tanpa  banyak  cakap.
Bulat  mata  aku  memandang  kulit  majalah  itu,  tergesa-gesa  aku  mengambil  majalah  itu  di  rak  buku  bahagian  majalah.  Ya  Allah,  betullah  tapi  macam  lain  sikit  aje.  Aku  tenung  betul-betul  wajah  hensem  ‘TENGKU  SARHAN  BIN  TENGKU  SAYAHWAL’.  Penipu...  tadi  aku  tanya  dia  siapa  dia  tapi  dia  cakap  ‘Sarhan’.  Bila  aku  tanya  lagi,  dia  cakap  Just  Sarhan’.  Apa  maksud  dia  sebenarnya?  Apa  niat  dia  sebenarnya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan