Selasa, 22 Mac 2011

Encik Tengku Sarhan!! Bab 6


Bab  6

“HEMM...  baru  sekarang  saya  percaya  ada  jodoh  jatuh  dari  langit.”  Aku  pandang  dia  tidak  berkelip.  Lagi-lagi  dengan  senyuman  menawannya  tu,  macam  rindu  pula  walau  baru  beberapa  hari  yang  lepas  aku  menerima  senyuman  menawannya  itu.  Hati  pula  berdebar-debar  dengan  renungan  redupnya  tu.  Confirm  kejab  lagi  aku  masuk  hospital  bahagia  sebab  terlampau  bahagia  ni.
“Okey,  tak?”  dia  mengeratkan  lagi  pelukkannya  supaya  aku  tak  tergolek  dari  dukungannya  itu.  Mungkin,  dia  takut  aku  sempurnakan  aksi  penari  hindustan  jatuh  tergolek  macam  nangka  busuk.  Tapi  kira  berbakat  apa  aku  buat  aksi  penari  hindustan  jatuh  tergolek  macam  nangkah  busuk.  Penari  hindustan  yang  sebenarnya  pun  tak  pandai  nak  buat  aksi  aku  tu.
 “Okey,  tak?”  dia  soal  lagi  sekali  bila  aku  tak  jawab  soalan  dia  yang  mula-mula  tu.  Dia  letak  aku  dipangkin  dengan  perlahan-lahan  agar  aku  tidak  bertambah  terkejut  selepas  membuat  aksi  penari  hindustan  jatuh  tergolek  versi  terbang  secara  menjunam.  Jebon  dah  lepas  dari  pelukkan  aku  dan  duduk  disebelah  aku  sambil  pandang  wajah  dia  tanpa  berkelip.
“Okey,  tak  ni?”  tak  jemu  dia  bertanya  dekat  aku  yang  memang  takkan  jawab  soalannya  itu  sebab  aku  tengah  sibuk  berfikir.  Serius!!  Aku  bukan  tak  nak  jawab  soalan  dia  tu  tapi  aku  tengah  duk  berfikir.  Macam  mana  dia  boleh  ada  dekat  sini?  Macam  mana  dia  tahu  aku  dekat  sini?  Macam  mana  dia  dapat  anak  mata  yang  memukau  tu?  Macam  mana  dia  boleh  memiliki  senyuman  menawan  tahap  mengoda  tu?  Macam  mana  dia  boleh  memiliki  muka  hensem  tahap  Kwan  Sang  Woo  tu?  Tak  pasti  nak  tuju  soalan  yang  mana  dekat  dia.
“Aryan.”  dia  menyentuh  lengan  aku  dengan  lembut  sekali.  Terasa  ada  sedikit  arus  elektrik  mengalir  dilengan  aku  bila  dia  sentuh  lengan  aku  macam  tu.  Kenapa  perasaan  pelik  menerpa  dihati  aku  bila  dia  sentuh  aku?  Kenapa  tak  sama  masa  Buntal  tersentuh  tangan  aku?  Huh!!  Soalan  yang  aku  sendiri  tidak  tahu  nak  campak  jawapan  apa.  Aku  paksa  bibir  aku  mengukir  senyuman  untuk  dia  sebab  aku  dah  tak  boleh  nak  fikirkan  apa  lagi.  Dia  menghembus  nafas  lega  sambil  duduk  disebelah  aku.
“Saya  ingatkan  Aryan  masih  terkejut  lagi.”  dia  buka  butang  lengan  kemejanya  dan  melipat  lengan  kemejanya  sampai  kesiku.  Terserlah  kehenseman  dia  masa  ni.  Aku  tengok  dah  macam  iklan  dekat  tv  aje.  Jebon  dekat  sebelah  aku  mula  mengesil-gesil  dekat  badan  aku  tanda  dia  minta  maaf  sebab  pasal  gara-gara  dia,  aku  hampir-hampir  tergolek  macam  penari  hindustan.  Tapi  bukan  memang  aku  dah  jatuh  ke?  Jadi,  datang  dari  mana  ayat  ‘hampir-hampir’  tu?
“Kenapa  saya  call  Aryan  tak  angkat?”  setelah  hampir  tiga  minit  mendiamkan  diri,  baru  dia  tanya  soalan  yang  membuat  dahi  aku  berkerut  secara  automatik.  Dia  call  aku  ke?  Tak  dengar  pula  telefon  bimbit  aku  mengeluarkan  suara  kucing  ala-ala  terlebih  sengau  tu.  Eh  lupa!  Aku  dengan  berbesar  hati  telah  menidurkan  telefon  bimbit  aku  dan  disemandikan  didalam  beg  baju  aku  dekat  tepi  katil  didalam  bilik  aku.
Dia  pandang  aku  bila  aku  tidak  menjawab  soalan  dia  itu.  Aku  garu  kepala  yang  tidak  gatal.  Macam  mana  aku  nak  terangkan  dekat  dia,  ya?  Perkara  itu  telah  menjadi  barah  didalam  hati  aku  sebab  bila  aku  menjejak  kaki  dihalaman  depan  rumah  Opah  dengan  secara  automatik  aku  akan  menidurkan  telefon bimbit  aku  itu.  Lina  dengan  Amar  tahu  dengan  penyakit  aku  yang  tidak  boleh  disembuhkan  walaupun  dah  beberapa  kali  aku  buat  kemoterapi  dekat  mana-mana  cawangan  hospital  yang  tidak  bernama  itu.
“Saya  offkan  telefon  saya.”
“Risau  saya,  dari  semalam  saya  call  Aryan  tak  angkat-angkat.  Ingat  ada  sesuatu  yang  menimpa  Aryan.”  dia  mendongakkan  kepalanya  dan  memejamkan  matanya.  Gaya  dia  tu  macam  nak  menikmati  alam  semula  jadi  dekat  kampung  ni  tapi  kenapa  buat  dekat  sini?  Tempat  lain  tak  ada  ke  dia  nak  buat  macam  tu?  Dan  kenapa  pula  dia  call  aku  tiba-tiba?  Kenapa  dia  perlu  risau  jika  sesuatu  menimpa  aku?  Aku  ni  penting  ke  kepada  dia?  Aku  siapa  kepada  dia?  Rasa  nak  aje  aku  tendang-tendang  kepala  aku  yang  terlebih  biul  ni.  Dah  tempoh  hari  dia  ajak  aku  kahwin,  maknanya  aku  memang  someone  dekat  hati  dialah.
“Kenapa  call?”  aku  betul-betul  nak  tahu  apa  sebab  dia  call  aku  dan  maksud  kedatangannya  kesini.  Ada  hal  mustahak  ke  dia  cari  aku  sampai  dekat  rumah  Opah  ni?  Mesti  melibatkan  masalah  negara  ni.
“Rindu.”  Terbeliak  mata  aku  mendengar  jawapan  yang  aku  tak  sangka.  Aku  tak  nak  jawapan  nilah  sebenarnya  tapi  bolehlah  aku  terima  juga  jawapannya  tu.  Ada  juga  yang  nak  rindukan  aku.  Alamak!  Jantung  aku  dah  berdegup  dengan  nada  lagu  cinta  ni.
“Rindu?  Rindu  dekat  saya  ke?”  gurau  aku  untuk  menutup  kegugupan  aku  sebab  dengar  orang  sekacaknya  kata  rindu  dekat  aku.
“Dengan  Jebon.”  Jawabnya  sambil  mengambil  Jebon  yang  dari  tadi  duk  mengesil-gesil  dekat  badan  aku.  Aku  buat  muka  terkejut  macam  dapat  hadiah  misteri  dari  Parkson  bila  dengar  jawapan  dia  tu.  Hah!  Jebon?  Macam  tak  ada  orang  aje  yang  dia  nak  rindukan?  “Mestilah  dekat  Aryan.  Takkanlah  dengan  Jebon.”  Sambungnya  sambil  menggosok  belakang  badan  Jebon.
Memang  sengaja  ke  nak  test  kekuatan  jantung  aku?  Terkejut  satu  hal.  Malu  dua  hal.  Aku  ni  memang  suka  memalukan  diri  sendiri  ke?  Tadi  terjun  macam  penerjun  paling  prof  dekat  Kampung  Dusun  ni.  Lepas  tu,  buat  lawak  yang  tak  berapa  nak  lawak.  Aduiii....  rasa  nak  sembunyikan  muka  aku  dekat  bawah  pangkin  ni  aje.  Tapi  macam  mana  dia  tahu  nama  kucing  Opah,  Jebon?  Tak  kepelik  namanya.  Jangan-jangan...  “Macam  mana  tahu  nama  dia  Jebon?”  gaya  aku  menyoal  sebijik  macam  gaya  polis  soal  siasat.
Tengku  Sarhan  pandang  aku  dengan  pandangan  yang  aku  sendiri  tidak  faham.  Takutlah  tu?  Sebab  tembelang  dia  dah  pecah  dengan  aku.  “Bukan  ke  tadi  Aryan  duk  menjerit-jerit  panggil  Jebon  tadi?”  soalan  dia  buat  aku  nak  buat  aksi  selam-menyelam  dekat  parit  depan  rumah  Opah.
“Ya  ke?”  Aku  tersengih  untuk  menutup  malu  aku.  Aku  memang  kena  sekolahkan  mulut  aku  ni.  Suka  sangat  menjawab  sebelum  berfikir.  Buat  aku  malu  petala  17  aje.
“Aryan  fikirkan  apa?”  soal  dia  dengan  penuh  curiga.  Alamak!  Dia  dah  mengidu  apa  yang  duk  bermain  difikiran  aku.  Aku  bangun  dan  mendapatkan  selipar  Jepun  aku  di  tepi  pokok  rambutan.  “Aryan.”  Panggilannya  tu,  aku  buat-buat  tak  dengar  walaupun  hakikatnya  suara  dia  dah  naik  dua  volume.  Kalau  dia  nak  naik  enam  tujuh  volume  pun  belum  tentu  dapat  pekakkan  aku.
“Jebon  meh  sini.  Aku  nak  bagi  kau  makan.”  Aku  mengambil  Jebon  dari  riba  dia  tapi  dia  tahan.  Aku  pandang  dia  sambil  dahi  aku  berkerut.  Dia  nak  bagi  Jebon  makan  ke?  Bagus  juga,  taklah  Jebon  melalak  dekat  aku  aje.  Muka  tak  bersalah  aku  bertukar  dengan  muka  berwarna-warni  macam  pelangi  bila  dia  pandang  aku  dengan  renungan  mengoda.
“Aryan...”  panggilnya  dengan  suara  penuh  romantik.  Alamak!  Aku  dah  nak  terbuai  dengan  suara  romantik  dia  ni.
“Aryan  tak  suka  kedatangan  saya  ni  ke?”  nada  suaranya  macam  nak  merajuk  dipendengaran  aku.  Alahaii...  dia  pandai  merajuk  juga  ke?
“Eh!  Mana  ada.  Tak  adalah.”  Aku  cuba  memujuknya  walaupun  hakikatnya  aku  memang  fail  dalam  bab  pujuk  memujuk  ni.
So?  renungan  matanya  yang  redup  tu,  buat  aku  nak  melonjak  keriangan  macam  budak  hiper.
So,  so?  terkeluar  soalan  bodoh  dari  mulut  aku  bila  aku  dah  mula  bersikap  terlebih  normal.  Dia  menaikkan  kening  kanannya  menambahkan  lagi  ke  kacakkan  dimukanya  yang  sememangnya  kacak  tahap  Kwan  Sang  Woo  tu.  Aku  rasa  kejab  lagi  aku  peluk  dia  sebab  nak  pengsan.
“Aryan.”  dia  mengemaskan  lagi  pegangannya  di  pergelangan  tangan  aku.  Aku  dah  rasa  something  bila  dia  tenung  anak  mata  aku  dan  sentuh  tangan  aku.  Kawal  Aryan  Hanny.
“Jebon.”  Pinta  aku  lebih  kepada  merayu  sebab  aku  tak  mampu  nak  tenung  muka  hensemnya  tu.  Ada  aku  buat  sesuatu  diluar  kewarasan  aku  ni.  Masa  tu,  jangan  nak  salahkan  aku  pula.  Siapa  suruh  dia  muka  hensem  macam  Kwan  Sang  Woo?  Ambillah  muka  macam  Jehan  Miskin  ke  Remy  Ishak  ke  Fahrin  Ahmad  ke  Aaron  Aziz  ke.  Confirm  masa  tu,  aku  tak  tergoda  sangat.  Tapi  aku  tengok  renungannya  makin  mengoda  pula.
Please...  Encik  Tengku  Sarhan.”  Dahinya  berkerut.  Aku  ada  cakap  sesuatu  ke  sampai  dahi  dia  berkerut?  Tak  hensemlah  muka  dia  bila  berkerut  tapi  menampak  kecomelan  dia  macam  baby.  Buat  aku  geram  aje  dekat  muka  comel  dia  tu.  Heheheh...
“Encik  Tengku  Sarhan?”  dia  naikkan  kening  kanannya  sekali  lagi  dekat  aku.
Dahi  aku  pula  yang  berkerut  mendengar  soalannya  itu.  Macam  mana  dia  boleh  tahu  nick  name  yang  aku  bagi  dekat  dia  ni?  Setahu  aku  Cuma  aku  aje  yang  tahu.  “Erk!!  Encik  Tengku  Sarhan  mana  pula?”  aku  buat-buat  tak  tahu  walaupun  hakikatnya  aku  amat-amat  mengetahui  kewujudan  nama  tu.
“Aryan.”  Panggilnya  dengan  nada  amaran  ala-ala  manja.
“Ya,  saya.”  Sahut  aku.  Dah  dia  panggil  aku  takkanlah  aku  nak  buat  bodoh  pula.  Tak  baik  menyombong  ni.  Tak  bagus  untuk  kesihatan.  Dia  kecilkan  anak  mata  dia  sambil  pandang  aku  dengan  renungan  geram.  Marah  ke?  Aku  tayang  gigi  putih  aku  dekat  dia.
What  do  you  mean,  Encik  Tengku  Sarhan?”  masih  tidak  berputus  asa  dia  ni.  Aku  ingat  dah  nak  kibarkan  bendera  kelabu  tadi.  Berterus  terang  ajelah.  Bukan  luak  pun  aku  kalau  bagitahu  dia.  Aku  takut  dia  buat  aksi  budak  enam  tahun  menangis.  Nanti  menyusahkan  aku  pula  nak  memujuknya.
“Saya  tahu  siapa  Encik  Tengku  Sarhan  sebenarnya.  Untung,  ada  kawan  saya  bagitahu  siapa  Encik  Tengku  Sarhan  yang  sebenar  kalau  tidak  sampai  kesudah  saya  tak  tahu.”  Aku  rasa  ayat  aku  ni  macam  perli  dialah  tapi  bukan  niat  aku  nak  perli  dia.  Aku  ni  bukan  jenis  pandai  bina  ayat  yang  jenis  bunga-bunga  ni.
Muka  dia  yang  tadi  macam  ala-ala  geram  dah  bertukar  keruh.  Apa  pula  kali  ni?  Suka  sangat  buat  dramalah  dia  ni  dekat  aku.  Aku  bukan  juri  program  mencari  pelakon  berbakatlah.  Carilah  Ahmad  Idham  ke  Rosyam  Noor  ke.  Aku  tak  ada  filem  nak  offer  dekat  dia  ni.
Sorry...  saya  bukan  nak  sembunyikan  status  sebenar  saya.  Saya  tak  nak  Aryan  terkejut  aje.  So  sorry.”
Alahai...  buat  muka  kesian  pula  dia  dekat  aku.  Lepas  tu,  buat  suara  rasa  serba  salah  pula  tu.  Aduii...  aku  nak  buat  apa  ni?  Takkanlah  aku  nak  pujuk  dia?  Aku  tak  reti  nak  pujuk  memujuk  ni  sebab  dekat  sekolah  tak  ada  ajar  aku  pasal  bab  pujuk  memujuk  ni.  Aku  garu  kepala  yang  tidak  gatal.
“Saya  faham  dengan  situasi  Encik  Tengku  Sarhan  masa  tu.  Jadi,  saya  tak  ambil  hati  pun.  Betul  saya  tak  ambil  hati.  Cuma  satu  pinta  saya,  boleh  lepaskan  tangan  saya  tak?  Tak  selesalah.”  tangan  aku  dah  berpeluh  macam  nak  apa  ni  sebab  dia  pegang  macam  tak  nak  bagi  aku  melarikan  diri.  Ada  ke  aku  nak  melarikan  diri?  Rumah  Opah  aku  ni,  setakat  mana  aje  aku  nak  melarikan  diri.
“Aryan.”  dia  angkat  muka  dan  bagi  aku  senyuman  paling  menawannya  tu.  Aduii...  kejab  lagi  aku  kena  cari  baldi  sebab  hati  aku  dah  nak  cair  secairnya.
“Apa?”  aku  angkat  kening  sambil  tersenyum  manis.  Saja  nak  cuba  gaya  dia  yang  suka  angkat  kening  tu.
Sorry  again.”  dia  tayang  gigi  putihnya  dekat  aku.  Pergh!!  Putih  giler  gigi  dia  ni.  Guna  ubat  gigi  apa  ajelah  dia  ni  sampai  boleh  putih  macam  tu?  Kalah  keputihan  gigi  aku.
“Okey.”  Aku  bagi  dia  senyuman  paling  menawan  tapi  taklah  sampai  nampak  gigi.  Malu  aku  nak  tayang  gigi  aku  yang  tak  berapa  nak  putih  ni  dekat  dia.
“Aryan.”
“Hemm..”
Thanks  sebab  maafkan  saya.”  Dia  kembali  dengan  hobinya  yang  selalu  tu.  Pandang  aku  dengan  renungan  redup  tahap  mengacam  tu.  Aiseh!  Pengsan  kejab  lagi  aku  ni.
“Sama-sama.”  Aku  buat  muka  comel  dekat  dia.
“Aryan.”
“Yap.”
Miss  you.”  dia  tersengih.  Muka  aku  dah  bertukar  warna.  Aku  tak  pasti  warna  apa  muka  aku  bertukar.  Aku  dah  tundukkan  muka  aku  ke  bawah.  Malu  tahap  pari-pari  ni.  Nak  jawab  apa  dengan  dia  ni?  Miss  you  juga  ke?
“Aryan.”  Aku  angkat  muka  dan  pandang  muka  hensemnya  tu  sambil  angkat  kening  suruh  dia  meneruskan  ayat  dia  tu.  “Tak  ada  apa-apa.  Saja  panggil.”  sambungnya  tersenyum  nakal  sebab  dapat  kenakan  aku.
Aku  mengetap  bibir  menahan  geram  dengan  usikkannya  itu.  Pandai  juga  dia  bergurau.  Aku  lipat-lipat  jadi  pelepat  karang,  padan  muka  hensem  dia  tu.  Dia  ketawa  kecil  melihat  reaksi  muka  aku.  Lucu  sangat  ke  muka  aku  sekarang  ni?
“Hanny.”
“Apa?!”  suara  aku  dah  tinggi  sambil  pandang  dia  dengan  renungan  tajam.  Kali  ni,  apa  pula  niat  dia  panggil  aku?  Jangan  cakap  wa  ai  ni  pula  dekat  aku.  Ada  aku  selamkan  dia  dekat  parit  ni.
“Bukan  saya.”  Berkerut  dahi  aku.  Apa  yang  bukan  saya  pula  ni?  “Opah.”  Sambungnya  sambil  tunjuk  kearah  belakang  aku.
“Opah?”  Aku  menoleh  dan  aku  tengokkan  Opah  macam  terkejut  petala  13.  Opah  pandang  dia  macam  tak  percaya  kewujudan  lelaki  muka  hensem  macam  dia  tengah  duduk  dekat  pangkinnya  sambil  pegang  tangan  cucu  kesayangannya.  Ya  aje,  aku  teka  apa  yang  ada  dekat  kepala  Opah  tu.  Entah-entah,  sebab  tangan  aku  berada  didalam  pegangan  seorang  lelaki.
Aku  tersengih  sambil  tarik  tangan  aku  dari  pegangannya.  Mati  aku  kejab  lagi  kena  marah  dengan  Opah.  Dia  pula  buat  muka  selamba  macam  tak  buat  salah  aje  lagaknya  tu.  Ish!!  Kejab  lagi  ada  yang  peluk  batang  penyapu  ni.  Aku  jeling  maut  dekat  dia.  Dia  balas  jelingan  maut  aku  dengan  mengangkat  kening  kanannya  itu.
“Syah!”  dahi  aku  berkerut  dengar  ayat  yang  keluar  dari  bibir  Opah  tu.
“Syah  mana  pula  Opah?”
“Sayalah.”  Dia  tersenyum  manis  bila  aku  pandang  dia  dengan  pandangan  blur.
“Encik  Tengku  Sarhan?”  dia  menjawab  soalan  bodoh  aku  dengan  anggukkan.  Kejab  lagi  aku  betul-betul  pengsan  sambil  peluk  dia  ni.

3 ulasan:

  1. ada juga n3... cite ni best...harap2 lps ni ada lg....

    BalasPadam
  2. nk lg... lme sgt lorhh n3 bru nie...

    BalasPadam
  3. yay...dah baca sampai bab 6...nak lagi2...arap citer ni abis di blog. huhu...ya? ya?

    BalasPadam