Khamis, 18 November 2010

Encik Tengku Sarhan!! Bab 4

Bab  4


WAHHH….”  Aku  jerit  sekuat  hati.  Bukan  setakat  aksi  Tarzan  aje  aku  tiru,  aksi  CatDog  lari  dari  kumpulan  pembuli  tu  pun  aku  tiru.  Adalah  aku  tawaf  dekat  pokok  rambutan  tu  beberapa  kali  sebelum  aku  dengar  Opah  panggil  aku.
“Opahhh!!”  aku  jerit  panggil  Opah  bila  nampak  Opah  berdiri  tegak  dekat  pintu  belakang  sambil  pegang  sudip.  Aku  terus  peluk  Opah  dengan  erat.
“Kenapa  ni?”  soal  Opah.
“Ada  ‘Benda  hijau’.”  Kataku  sambil  menunjuk  kearah  belakang  badan  aku.  Fobia+alergi  aku  dengan  ‘Benda  hijau’  tu.  Nak  bersentuhan  pun  jangan  haraplah.  Aku  memang  anti  dengan  ‘Benda  hijau’  tu.
“Mana?  Meh  sini  Opah  tengokkan.”
Aku  pusingkan  badan  aku.  Janganlah  ‘Benda  hijau’  tu  masuk  dalam  baju  aku.  Tak  dapat  nak  bayangkan  ‘Benda  hijau’  tu  meraba  badan  aku  yang  mulus  ni.
“Tak  ada  pun.”  Kata  Opah  sambil  mengibas  baju-T  aku.  Bulat  mata  aku  mendengar  ayat  Opah  tu.  Tak  ada.  Jadi  kemana  dia  menghilangkan  diri?  “Masuk  baju  tak?”  soal  Opah.
“Apa?”  jerit  aku  sambil  mengibag-ngibas  baju-T  aku  dengan  bersungguh-sungguh  supaya  ‘Benda  hijau’  tu  keluar  dari  dalam  baju-T  aku.  Macam  tak  nampak  aje  badan  lembik  tu  keluar  ataupun  jatuh  kebawah.  Wah,  tolong!!
“Opah  gurau  ajelah.”  Kata  Opah  sambil  menepuk  bahuku  perlahan-lahan.  Aku  pandang  Opah  dengan  pandangan  harapan  yang  paling  tinggi  dari  langit  ketujuh.  Aku  nak  sangat  ayat  Opah  aku  tu  betul.  Nak  sangat!
“Mungkin,  jatuh  tadi  masa  Hanny  lari  macam  nak  apa.  Gaya  lari  pun  mengalahkan  kuda  belang  tengah  lari.”  Sambung  Opah.
Aku  mengetap  bibir  menahan  kegeraman.  Boleh  pula  Opah  aku  bergurau  time  darurat  macam  ni?  Macam  nak  tercabut  aje  jantung  aku  ni  dengar  ayat  dia  tu  tadi.  Ish!!  Jiwa  muda  betul  Opah  aku  ni.
“Suka  betul  Opah  kenakan  Hanny.”  Kataku  dengan  nada  merajuk.
Opah  tersenyum.  “Alah,  bukan  selalu  Opah  kenakan  Hanny.”  Kata  Opah  sambil  melangkah  masuk  kedalam.
“Tak  hilang  lagi  ketakutan  kamu,  Hanny?”  soal  Opah  sambil  mengacau  kuah  dalam  periuk.
Aku  duduk  dekat  kerusi.  “Mana  nak  hilang  Opah.  Kalau  ‘Benda  hijau’  tu  duk  suka  mengusik-usik  Hannya  aje  kerjanya.”
Opah  menggeling.  “Hemm...  payahlah  macam  tu  kalau  nak  buat  kerja.” 
“Memanglah  payah.  Asyik  terhenti  aje  kerja  Hanny  tu.  Ini  semua  pasal  Buntal  kalau  ada  Buntal  depan  mata  Hanny.  Mahu  Hanny  lenyek-lenyekkan  dia  macam  pisang.”  Kataku  sambil  buat  aksi  melenyekkan.
“Buntal...  kamu  masih  berdendam  dengan  dia  ke?”  seraya  menyoal,  Opah  rasa  kuah  lauk  yang  dia  kacau  tadi.
“Tak  adalah  sampai  berdendam  Opah.  Cuma  geram  aje.”
Semua  ni  disebabkan  Buntallah.  Dulu,  aku  bukan  jenis  takut  benda  ala  macam  tu  tapi  disebabkan  dia,  sampai  sekarang  aku  fobia+alergi  dengan  benda  ala  tu.
Udah-udahlah  perasaan  geram  kamu  tu,  Hanny.  Sekarang  ni,  pun  Buntal  bukan  buntal  lagi.”  Ayat  Opah  tu  buat  dahi  aku  berkerut.  ‘Buntal  bukan  buntal  lagi’  apa  maksud  Opah  aku  ni?  Nak  main  teka-teki  pula  dengan  aku  ni.
“Dah  kurus  dah  si  Buntal  tu  sekarang  ni.  Jadi,  doktor  lagi  tu.”  Kata  Opah  sambil  mematikan  api  dapur.
Wah!!  Berjaya  juga  kau  ya  Buntal  jadi  doktor.  Aku  ingat  Cuma  angan-angan  kecil  kau  aje.  Tak  sangka,  kau  jadi  doktor  juga.  Tapi  bab  kurus  tu,  aku  kurang  percaya.  Mana  boleh  ikan  buntal  jadi  kurus.  Keliru,  keliru....
“Makin  hensem  Opah  tengokkan,  macam  hero  dalam  cerita  Wanted.
Aku  terlopong.  Biar  betul  apa  yang  aku  dengar  tadi?  Wanted!  Perghh!!  Opah  aku  ni  bukan  calang-calang  oranglah.  Mengalahkan  aku  yang  muda-mudi  ni  aje.  Memang  sesuailah  dengan  gelaran  Cik  Buta  Moden  tu  untuk  aku.
“Biar  betul  Opah  muka  Buntal  macam  hero  dalam  cerita  Wanted?  Entah-entah  macam  muka  ikan  paus.”  Aku  bantai  gelak  dan  hampi-hampir  nak  tergolek  dari  kerusi.
Opah  menggeling  melihat  kelakuan  aku  yang  tak  serupa  macam  anak  dara.  “Kamu  jangan  cakap  macam  tu,  Hanny.  Nanti  kamu  tengok  si  Buntal  tu,  mahu  terlopong  mulut  kamu.”
“Terlopong  sebab  tengok  kebuntalan  dia  ke  Opah?”  soal  nakalku.
“Jangan  duk  kutuk-mengutuk,  ada  kamu  suruh  Opah  pi  hantar  rombongan  meminang  untuk  Buntal  pula.”
Aku  dah  bantai  gelak  tapi  aku  taklah  gelak  lebih-lebih  macam  tadi,  takut  aku  betul-betul  tergolek  dari  kerusi  ni.  Hantar  rombongan  meminang?  Cayalah  Opah  aku  ni.  Rasa  nak  test  market  dekat  Opahlah.
“Ada  hensem  macam  Pewaris  Khawarizmi  Corporations  tak  Opah?”  soalku.  Yalahkan,  industri  perfileman  pun  Opah  aku  ikuti  apatahlah  lagi  industri  yang  melibatkan  ekonomi  Malaysia.
Opah  pandang  aku  lain  macam.  Cara  macam  nak  kasi  tembus  aje.
“Syah  lagi  hensem.”
“Hah?”
Syah  mana  pula  Opah  aku  maksudkan  ni?  Syahmil?  Syahwal?  Syah  Jihan  terlebih  miskin?  Ah!  Kalau  nak  gampak  lagi,  Shah  Rukh  Khan.  “SRK  ke  Opah?  Kalau  SRK  tu,  memang  tak  ada  tandingannya.”
Opah  masih  pandang  aku  dengan  pandangan  tadi.  Dia  tersenyum  sambil  mengangguk.  Something  wrong  somewhere  betullah  Opah  aku  ni.  Syah  mana  aje  yang  dia  masukkan  tu.  Dahi  aku  berkerut  bila  ada  benda  duk  khusyuk  mengesil-gesil  dikaki  aku.
“Wahhh!!”  jerit  aku  sambil  memejamkan  mata  serta  mengangkat  kaki  keatas.


.............................


“KENAPA,  Hanny?”  soal  Opah
“Ada  benda  duk  mengesil  dekat  kaki  Hanny.  Hanny  rasa  ‘Benda  hijau’  tu  yang  punya  angkara.”  Kataku  sambil  menunjuk  kearah  bawah.  Mata  aku  masih  terpejam.  Tak  sanggup  nak  bertemu  mata  dengan  ‘Benda  hijau’  tu.
Berkerut  dahi  aku  bila  dengar  suara  Opah  tengah  ketawa.  Sampai  hati  Opah  ketawakan  aku  dalam  keadaan  macam  ni.  Merajuk  kang!
“Ni  Hanny  kata  ‘Benda  hijau’?”  soal  Opah.
“Yalah.”  Kataku  sambil  mengangguk  laju.
“Cuba  Hanny  tengok  bertapa  comelnya  ‘Benda  hijau’  ni.”
Berkerut  dahi  aku  mendengar  kata-kata  Opah  aku  tadi.  Comel?  Comel  lagi  anak  kambing  Pak  Yus  hujung  kampung  tu.  Sah!!  Opah  aku  ada  problem  ni.  “Tak  mahu.”  Kataku  sambil  mengeling.
“Jebonlah.”
Jebon?  Atok  Mi  ke?  Eh,  bukan!  Atok  Mi  James  Bond,  nenek  dia  pula  Cik  Embun.  Dush...  dushh....  nak  aje  aku  hentak-hentak  kepala  dekat  meja  makan  ni.  Dalam  keadaan  darurat  macam  ni  pun  aku  sempat  buat  lawak  terlebih  antarabangsa  pula.
“Kucinglah.”  Kata  Opah  sambil  menyerahkan  Jebon  dekat  aku.
Aku  buka  mata  aku  perlahan-lahan.  Perghh!!!  Putih  sesuci  giler  kau,  Jebon.  Dengan  muka  bulat  dia,  hidung  warna  merah  jambu,  mata  besar  dengan  bulat.  Comelnyaaa....
“Comelnya,  Opah.  Bila  masa  Opah  bela  Jebon  ni?”  soalku  sambil  menggosok  belakang  kepala  Jebon.
“Adalah  sebulan.  Masa  tu,  Opah  baru  balik  dari  kedai.  Tiba-tiba,  dengar  kucing  mengiau  dekat  dalam  semak.  Opah  tengoklah,  rupa-rupanya  Jebon  dekat  dalam  semak  dengan  kaki  luka.  Itu  yang  Opah  bawa  balik  untuk  rawat  kecederaannya.”  Kata  Opah  sambil  bergerak  ke  singki.
Aku  mengangguk.  Comelnya  kau,  Jebon.  Macam  anak  patung  pula  aku  tengokkan.  Geramnya  aku  tengokkan  kecomelan  kau  tu.  Tapi  buang  tenaga  aku  aje  duk  menjerit-jerit  macam  Tarzan  tadi.  Kau  saja  nak  kenakan  aku  ya  Jebon?
“Meaoww..”  jawab  Jebon.
Aik!!  Pandai  pula  dia  menjawab  soalan  yang  ada  dekat  kepala  aku  ni.  Hebat-hebat.
“Sebab  dekat  rumah  ni  Opah  tinggal  sorang  aje.  Itu  yang  Opah  bela  Jebon.  Nak  tunggu  kamu  balik,  mahu  berjanggut  Opah  tunggu.  Sibuk  dua  puluh  empat  jam  aje.”
Aku  berhenti  dari  membelik  Jebon.  Alah,  Opah  ni.  Suka  sangat  ungkit  benda  ni.  Lemah  hati  betullah  aku  nak  layan.  Rasa  perasaan  serba  salah  aku  tak  lama  lagi  nak  serbu  kesetiap  sudut  hati  aku  ni.  kalau  dah  muncul  perasaan  macam  tu,  payah  aku  nak  usir  perasaan  macam  tu  dari  hati  aku  ni.  Tengok!!  Aku  dah  mula  nak  sedih  ni.
“Maafkan  Hanny,  Opah.”  Kataku  mendatar.
“Tak  apa.  Opah  faham  dengan  kerja  Hanny.  Opah  tak  marah  Hanny  pun.”  Pujuk  Opah.
Bertambah  perasa  dekat  hati  aku  ni.  Dahlah  perkara  aku  kena  ‘Buang  kerja’  tu,  aku  tak  bagitahu  Opah.  Bertambah-tambah,  sedih  dekat  hati  aku  ni.  Aku  malas  nak  menyusahkan  Opah  lagi.  Biarlah  masalah  tu  aku  selesaikan  sendiri.  Cukuplah  aku  menyusahkan  dia  dari  dulu  lagi.  Biarlah,  aku  tanggung  semua  masalah  aku  tu.
“Hanny.”  Opah  mengamit  kearah  aku.
“Opah.”  Kataku  sambil  memeluk  Opah.  Time  ni,  aku  dah  terlupa  tentang  Jebon.  Aku  tak  pasti  aku  ajak  Jebon  peluk  Opah  sekali  atau  dia  terjatuh  dari  riba  aku  sebab  aku  bangun  tanpa  bagi  dia  notis  untuk  berjaga-jaga.
“Dahlah.  Jangan  buat  muka  macam  tu.  Tak  lawa  cucu  Opah  macam  ni.”  gurau  Opah.
“Opah  ni.”  kataku  sambil  menarik  muncung.
Opah  ketawa  melihat  reaksi  aku  tu.  Aku  memang  beruntung  memilik  seorang  Opah  yang  begitu  penyayang  sekali.  Walaupun,  aku  dah  kehilangan  kedua-dua  orang  tuaku.  Aku  tak  pernah  rasa  kekurangan  kasih  sayang  kerana  aku  ada  Opah  kalau  tak  ada  Opah,  aku  sendiri  pun  tak  tahulah  apa  yang  bakal  terjadi  kepada  aku.
“Meaoww...”
Aku  dengan  Opah  berpandangan  sebelum  memandang  Jebon  ditengah-tengah  pelukkan  kami  itu.  Ya  Allah,  aku  ajak  Jebon  peluk  Opah  sekali.  Jebon,  Jebon.  Aku  dengan  Opah  ketawa.

1 ulasan:

  1. Ha ha ha.... aku dah tukar n3 sebelum ni dengan n3 baru tapi masih bab yang samalah.. kulit tak bertukar tapi isi bertukar.. ha ha ha

    BalasPadam