Selasa, 23 November 2010

Encik Tengku Sarhan!! Bab 5

Bab  5


AKU  teruskan  kerja  aku  yang  tergendala  akibat  kemalangan  yang  begitu  ngeri  dalam  kehidupan  aku  ni,  sempat  lagi  aku  buat  lunch  date  dengan  Opah  aku.  Hahahaha...  tapi  memang  malang  betul  aku  bertemu  empat  mata  dengan  ‘Benda  hijau’  itu.  Bertemu  empat  mata?  ‘Benda  hijau’  tu  ada  berapa  mata?  Takkanlah  dua  aje.  Ah,  peduli!  Tak  ada  masa  aku  nak  menyelidik  berapa  banyak  mata  ‘Benda  hijau’  tu.  Alergi  tau!
Time  aku  duk  sibuk  buat  kerjalah  ‘Benda  hijau’  tu  sibuk  buat  aksi  Superman  terbang  yang  tak  berapa  nak  menjadi  tu.  Untunglah,  aku  ni  bukan  jenis  pelari  seratus  meter.  Kalau  tak,  entah  sampai  mana  aje  aku  berlari  tu.
“Meaoww..”  Jebon  mengiau  sambil  mengesil  dikaki  aku.
“Kenapa?”  soalku  sambil  menggosok  belakang  badan  Jebon.  Jebon  dah  terduduk  dan  memejamkan  matanya  menikmati  belaian  aku  itu.  “Bestnya,  dia.”  Aku  menggeling.
Teringat  balik  dengan  jawapan  Opah  bila  aku  menanyakan  kenapa  letak  nama  Jebon.  ‘Dah  dia  sebijik  macam  Jebon,  takkanlah  nak  letak  nama  James  Bond  pula?’.  Time  tu,  aku  dah  gelak  tak  ingat  dunia  sampai  aku  terbatuk-batuk  sebab  mulut  aku  penuh  dengan  nasi.  Opah  kelam-kabut  menepuk  belakang  aku  sambil  mulutnya  membebel.  Aku  tersengih  aje  time  tu.
Jebon  pula  buat  muka  selamba  dia,  macam  tak  terganggu  dengan  suasana  cemas  tu.  Mungkin,  dalam  hati  dia  ‘Padan  muka.  Kan  dah  terima  padahnya.’  Kalau  betul,  si  Jebon  cakap  macam  tu.  Memang  tak  lama  aje  kau  hidup  Jebon.  Aku  masak  kau  lemak  cili  padi.
“Wah,  rajinnya!”  sergah  dari  belakang.
“Oh,  mak  kau!”  latah  aku  sambil  mengusap  dada.  Jebon  dah  lari  entah  kemana.  Mungkin,  terkejut  dengan  sergahan  dari  makhluk  yang  aku  rasa  dah  lama  hidup.
Kedengaran  suara  lelaki  tengah  ketawakan  aku.  Macam  tak  ingat  dunia  aje  cara  dia  ketawa  tu?  Ishh!!  Malaun  mana  aje  yang  dah  terlebih  cukup  sihat  mencari  penyakit  dengan  aku  ni?  Orang  makan  nasi,  ada  dia  yang  makan  tanah  ni.
Aku  menoleh.  Kelihatan,  seorang  lelaki  berwajah  hensem  tahap  dewa  tengah  ketawakan  aku.  Fuyuhhh!!  Hensem  giler  seh.  Anak  teruna  siapalah  yang  sesat  dekat  depan  rumah  Opah  aku  ni?  Siapalah  mamat  hensem  ni?  Macam  lama  aje  aku  tak  balik  kampung?  Sampai  ada  mamat  hensem  tahap  dewa  pun  aku  tak  tahu.
Opah!!  Pi  siap  cepat-cepat.  Hannya  nak  hantar  rombongan  meminang  untuk  mamat  hensem  ni.  Cepat  sikit!  Takut  dikebas  orang  lain  pula.  Meraung  karang  Hanny.  Cehh!!  Ayat  poyo  aje  aku  ni.
“Weh!!  Kenapa  tengok  aku  macam  tu  sekali,  Yanni?”  soal  lelaki  itu.
Berkerut  dahi  aku  mendengar  soalan  lelaki  itu.  Aku  kenal  mamat  hensem  ni  ke?  Dia  kenal  aku  ke?  Eh,  macam  mana  aku  tak  boleh  mengingati  wajah  hensem  dia  ni?  Sah!  Ada  masalah  teknikal  dibahagian  peti  memori  aku  ni.
“Saya  kenal  awak  ke?”  soalku  dengan  perasaan  ragu-ragu.
Lelaki  itu  sambung  balik  ketawa  tak  ingat  dunia  tu.  Eh!  Mamat  ni  ada  tekanan  jiwa  dan  perasaan  ke?  Dari  tadi  asyik  ketawa  aje.  Aku  melatah,  dia  ketawa.  Aku  tanya,  dia  ketawa  juga.  Sah!  Memang  lari  dari  hospital  tanjung  rambutan.
“Jangan  nak  buat  muka  dua  puluh  sen  kau,  Yanni.  Buah  hati  sendiri  pun  tak  ingat  ke?  Berapa  banyak  buah  hati  kau,  sampai  aku  pun  kau  tak  ingat?”  soal  lelaki  itu  sambil  duduk  dipangkin  yang  terletak  ditepi  batang  pokok  rambutan.
Buah  hati  aku?  Bila  masa  pula  aku  ada  buah  hati  yang  begitu  hensem  ni?  Dan  bila  masa  aku  lupa  wajah  buah  hati  aku  ni?  Aku  garu  kepala  yang  tidak  gatal.
Lelaki  itu  menggeling.  “Akulah,  Norizmi.”
Berkerut  dahiku.  Norizmi  mana  pula?  Dushh...  dushhh...  nak  aje  aku  tukar  kad  memori  baru  untuk  kad  memori  aku  yang  dah  lama  duk  bertapa  dalam  peti  memori  aku  ni.  Asyik-asyik,  masalah  teknikal  aje  dekat  bahagian  tu.
“Norizmi?”  soalku.
“Buntal...”  kata  dia.
Terbeliak  mata  aku.  Buntal!

..........................

YA  Allah,  Buntal  rupanya.  Hensem  giler,  siap  pakai  cermin  mata  tanpa  bingkai  pula  tu.  Menambahkan  kehenseman  dia  pula  aku  tengokkan.  Macam  mana  dia  boleh  jadi  sehensem  ni?  Pakai  ilmu  apa  aje  dia  ni  sampai  boleh  hensem  macam  ni?
“Ya  Allah,  kau  Buntal.  Buntal?”  soalku  sambil  menunjuk  jari  telunjuk  kearah  dia.  Rasa  soalan  aku  tu  memang  soalan  bodoh,  dah  dia  sendiri  mengaku  yang  dia  tu  Buntal.  Asal  aku  tanya  lagi.
Dia  mengangguk  sambil  tersenyum  manis.  Hensemnya  dia  ni.  Kena  kidnapped  dengan  aku,  baru  padan  muka  dekat  aweks  dia  tu.  Ha  ha  ha.  Aku  ketawa  evil.
“Buat  apa  dekat  sini?”  serentak  kami  bagi  soalan.  Kami  berpandangan  mata  untuk  seketika  waktu  sebelum  ketawa  meletus  dibibir  masing-masing.
“Aku  tadi  on  the  way  nak  pi  rumah  Man  kementut  tapi  aku  terpaku  seketika  nampak  aweks  cun  tengah  duk  berbual  dengan  kucing  dekat  depan  rumah  Opah  Wan  tadi.”  Kata  Buntal  sambil  tersenyum.
Cun?  Sah!  Selama  ini  aku  bukannya  jenis  riak  mengatakan  aku  ni  cun  dekat  Lina.  Hahaha...  “Bukan  dari  dulu  lagi  ke  aku  memang  cun?”  soalan  perasan  aku  dah  keluar.
Dia  tersenyum.  “Memang  dari  dulu  cun.  Budak  tomboi  paling  cun  dekat  Kampung  Dusun  ni.”  Aku  ketawa  dengar  ayat  dia  itu.  Agak-agaklah  nak  mengayat  aku  tu.  Ada  ke  budak  tomboi  paling  cun  dekat  kampung  Dusun?  Dushh...  dushh..
Aku  dulu  perangai  bukan  lagi  sebijik  tapi  sejibik  macam  budak  lelaki  sebabnya  kawan  aku  dekat  kampung  ramai  lelaki  dari  perempuan.  Boleh  bilang  guna  jari  aje  kawan  perempuan  aku  dekat  sini.  Dulu  aku  rapat  dengan  Suhani  tapi  sekarang  ni  pun  aku  tak  tahu  keberadaan  dia  dimana.  Jadi  yang  tinggal  kawan  lelaki  aku  ajelah  Is  mata  bulat,  Man  kementut,  Ejam  legam  dan  mamat  hensem  depan  aku,  Buntal.
“Dah  jangan  nak  puji  aku  lebih-lebih.  Aku  tak  ada  duit  kecik  nak  bagi  dekat  kau.”  Kataku  sambil  mengelap  tangan  aku  dengan  kain  buruk  yang  aku  letak  dipangkin.
“Cuti  ke  melepak  kau  kat  sini?”  soal  Buntal  sambil  berganjak  sedikit  untuk  memberi  aku  ruang  untuk  duduk.
Aku  tersenyum  dengan  sikap  gentelman  dia  tu.  Cehh,  gentelman  konon!
Holiday  sambil  mencari  jodoh  dekat  sini.  Hahaha...”  aku  berlawak.
“Cehh!!  Loyar  buruk  pula  kau  ni.”
“Hehehe...  apa  boleh  buat  tak  dapat  jadi  lawyer  jadi  loyar  pun  jadilah.”  Gurau  aku.  Buntal  menggeling.  “Cuti  lama  ke?”  soalku.
“Kali  ni  cuti  lama.  Itu  yang  aku  balik  kampung.”
“Biasalah  Doktor  Norizmi  Ahmad,  busy  dua  puluh  enam  jam.  Sampai  aku  pun  tak  cam  kau  sebab  rajin  sangat  balik  kampung.”  Perli  aku.
Mana  taknya,  aku  berpisah  dengan  dia  time  dia  darjah  5.  Menangis  berirama  aku  tengok  dia  pergi.  Cewahh!!  Menangis  berirama  konon.  Dia  pindah  pun  sebab  bapak  dia  kena  pindah  luar  daerah,  jadi  dia  kenalah  ikut  mak  bapak  dia  pindah.  Takkanlah  nak  duduk  rumah  dua  tingkat  tu  sorang-sorang,  ada  yang  duk  menemankan  dia  nanti.  Tak  keharu  jadinya?
“Alah,  kau  pun  apa  kurangnya.  Dah  tinggal  zaman  tomboi  cun kau  tu.  Sekarang  ni,  makin  lawa  pula  aku  tengokkan  kau  tapi  bab  kecomelan  kau  makin  terserlah.”
Aku  tersenyum  malu.  Perghh!!  Ada  mamat  hensem  tahap  dewa  tengah  puji  aku  tu  beb.  “Ya  ke?  So,  dari  dulu  kecomelan  aku  memang  terserlah,  ya?”  soal  nakalku.
“Yap,  comel  macam  baby  fish.”  Gurau  Buntal  sambil  buat  aksi  ikan  tengah  sedut  udara.
Terbeliak  aku  mendengar  ayat  Buntal.  “What,  baby  fish?”  soalku  sambil  menguntil  lengan  Buntal.
Buntal  menyeringai  kesakitan  tanpa  sedar  dia  menyentuh  tangan  aku.  terkejut  aku  dengan  tindakkan  sponta  dia  itu.  Dia  pula  macam  tergaman  dengan  perbuatan  spontan  dia  itu.  Dia  pandang  tepat  kearah  anak  mata  aku.  Tekebil-kebil  mata  aku  terima  pandangan  enah  Buntal  tu.
Dup  dap  dup  dap....  bunyi  jantung  aku  mengepam.  Cara  mengepam  macam  aku  tengah  buat  larian  serata  dunia  dalam  masa  satu  hari  aje.  Tiba-tiba,  aku  nampak  kupu-kupu  tengah  khusyuk  duk  menari-nari  mengelilingi  hati  aku  yang  tengah  duk  mekar  macam  bunga.  Tengah  aku  nak  ukir  senyuman  paling  menawan  terus  tak  jadi  bila  wajah  hensem  Encik  Tengku  Sarhan  muncul  depan  mata  aku  dengan  senyuman   maut  dia.

.........................

SEAKAN  tersedar  dari  mimpi  aku  menarik  tangan  aku  dari  pegangan  Buntal  itu  dan  mengalih  pandangan  ketempat  lain  untuk  menutup  perasaan  terlebih  malu  aku  tu.  Aku  berdehem  beberapa  kali  nak  menghilangkan  perasaan  malu  yang  dah  tebal  macam  nak  apa.  Dushh..  dush...  boleh  pula  aku  buat  drama  Love  bersiri  depan  rumah  Opah  aku  ni.
Cehh!!  Bila  masa  aku  jadi  salah  satu  pelakon  romantik  ni?  Aku  sendiri  pun  tak  tahu  yang  aku  ada  bakat  macam  tu  sekali,  boleh  dapat  anugerah  Pelakon  harapan  tahun  ni.  Kalau  Opah  nampak  ni,  confirm  dia  bagi  tepukkan  paling  gemuruh  sekali  melihat  bakat  semulajadi  cucu  kesayangan  dia  ni.
Aku  selitkan  anak  rambut  aku  yang  duk  main  lambai-lambai  depan  mata  aku  ke  telinga.  Sopan  habis  gaya  aku  tu,  terasa  macam  gadis  Melayu  dalam  progrem  Gadis  Melayu  di  TV9  tu.  Nak  control  perasaan  malu  punya  pasal.  Tapi  yang  buat  aku  keliru  ni,  kenapa  wajah  hensem  Encik  Tengku  Sarhan  boleh  muncul  depan  mata  aku  ni?  Kacau  daun  betullah  Encik  Tengku  Sarhan  ni.  Baru  nak  usyar  Buntal,  boleh  pula  dia  menyibuk.  Hampeh!!
Tiba-tiba,  Buntal  ketawa  terbahak-bahak.  Aku  pandang  wajah  dia  yang  ketawa  tak  ingat  dunia  tu.  Apa  yang  dah  sampuk  Buntal  ni?  Tetiba  ketawa  tak  ingat  dunia.  Seram  sejuk  pula  aku  duduk  dekat  sebelah  dia  ni.
“Pelik  betul  keadaan  kita  sekarang  nikan.”  Kata  dia  sambil  pandang  aku.  Aku  mengalihkan  pandangan  aku  ketempat  lain.  Takut  hati  aku  berbentuk  love  pula,  macam  lagu  Elyana  tu.  Hati  bentuk  cinta  hanya  untukmu....  cewah!!  Bila  masa  aku  pandai  dalam  bab-bab  macam  ni?
“Yaa...  memang  pelik  pun  keadaan  kita  ni.”  aku  setuju  dengan  pendapat  dia. Memang  ada  benarnya  ‘kepelikan’  diantara  kami  berdua.  Tidak  semesra  terlebih  alam  semesta  seperti  dulu-dulu,  macam  ada  batasan  diantara  kami  sekarang  ini.
Single  lagi  ke?”  soalan  dia  buat  dahi  aku  berkerut.  Apa  kes  tiba-tiba  tanya  aku  soalan  cepugangsa  macam  tu?  Ayat  macam  nak  mengurat  aku  aje?
“Kenapa?”  soalan  dia,  aku  balas  dengan  soalan  juga.
“Saja  nak  tahu.  Tak  boleh  ke?”  soal  dia  lagi.
Aku  garu  kepala  yang  tidak  gatal.  Nak  jawab  macam  mana,  ya?
“Rasa-rasanya?”  aku  pandang  dia.
Buntal  membetulkan  kedudukkan  cermin  matanya.  “Single,  kot?”  kata  dia  sambil  membalas  pandangan  aku.
“Mana  ada  kot-kot?”  soalku  sambil  ketawa.  “Single  lagi  buat  masa  sekarang  ni.  Manalah  tahu  kejab  lagi  ada  anak  raja  datang  dengan  rombongan  meminang,  time  tu  dah  tak  single  lagi.”  Gurau  aku.
“Cehh!!  Perasaan  tapi  bagus  jugak,  bolehlah...”  kata-kata  Buntal  terhenti  bila  telefon  bimbit  dia  melalak.
Cheese  cakeku!!  Time  mendebarkanlah  ada  orang  ganggu.  Kacau  daun  betul.  Aku  perhatikan  Buntal  tengah  cakap  sesuatu  dengan  pemanggil  itu.    Aku  tersengih.  Bukan  macam  Buntal  yang  berpakaian  kotor  sebab  aku  baling  dengan  lumpur  dah  Buntal  ni.  Sekarang,  dah  jadi  Buntal  yang  begitu  segak  dengan  berpakaian  baju-T  warna  putih  dan  seluar  jeans  berwarna  hitam  sekali  dengan  cermin  mata.  Memang  nampak  segak  sangat-sangat.
Boleh  jatuh  cinta  dibuatnya.  Cewahh!!  Jatuh  cinta  konon.  Asal  wajah  hensem  Encik  Tengku  Sarhan  boleh  menjelma  didepan  mata?  Itu,  aku  tak  berapa  nak  sure.  Kenapa  wajah  hensem  Encik  Tengku  Sarhan  boleh  muncul  time  aku  duk  main-main  cinta  dengan  Buntal  tadi?  Aku  sendiri  tidak  tahu  jawapan  yang  sesuai  untuk  soalan  tu.
“Okeylah,  aku  nak  pergi  rumah  Man  Kementut.  Dia  dah  bising  sebab  aku  tak  sampai-sampai  lagi  kerumah  dia.”  kata  Buntal  sambil  memasukkan  telefon  bimbit  dia  kedalam  poket  seluarnya.
“Ah?”  soalku  sebab  aku  tak  berapa  nak  dengar  apa  yang  dia  cakap  dengan  aku  tadi.  Otak  tengah  melayang  ingatkan  Encik  Tengku  Sarhan.
Buntal  tersenyum  manis.  Aduiii...  leh  kena  kencing  manis  aku  ni.  “Ingat  Cik  Abang  ke?”  soalan  dia  buat  aku  tersengih.  Teringat  dah.  “Aku  nak  pergi  rumah  Man  kementut.”  Katanya.  Aku  mengangguk.
“Kirim  salam  dekat  dia.  Cakap  dengan  dia,  hujung  minggu  ni  aku  datang  kerumah  dia.”  pesan  aku.
“Okey,  assalammualaikum.”  Lepas  aku  jawab  salam  Buntal  terus  dia  pergi  rumah  Man  kementut  yang  selang  beberapa  rumah  dari  rumah  Opah  aku.
Hemm....  Doktor  Norizmi  Ahmad.  Nama  aje  dah  tahu  pemiliknya  hensem  tahap  dewa.  Cewahh!!  Ayat  bodek  nampak?  Macam  manalah  pesakit-pesakit  dia  mengharungi  kesusahan  yang  tidak  tahan  tahap  lentuk  tu.  Pesakit  yang  dah  memang  sakit,  makin  bertambah  sakitnya  bila  mengadap  wajah  hensem  tahap  dewa  dia  tu.  Belum  lagi  yang  dah  nak  pulih  dari  sakitnya  tu,  mahu  sakit  balik.
“Meaouww...”  Jebon  mengiau.
“Jebon..”  aku  tepuk  dahi  sebab  kelupaan  aku  tentang  Jebon.

...............................

BUKAN  lupa  lagi  dah,  memang  dah  tak  ada  wajah  kecomelan  Jebon  dalam  kotak  fikiran  aku  bila  menatap  wajah  hensem  Buntal  versi  duyung  tu.  Duyung?  Bukan  dugong  ke?  Hahahaha...
“Jebon.”  Panggil  aku  sambil  bangun  dari  pangkin.
“Meaoww.”  Sahut  Jebon.  Aik!!  Mana  pula  Jebon  ni?  Main  sembunyi-sembunyi  dengan  aku  pula  Jebon  ni.
“Jebon.”  Panggil  aku  lagi.
“Meaoww..”  aku  hayati  suara  Jebon.  Suara  Jebon  datang  dari  atas.  Atas?  Takkanlah  Jebon  terbang  pula?  Aku  tengok  atas.  Ternganga  tahap  tenuk  aku  bila  tengok  Jebon  tertenggek  dekat  dahan  pokok  rambutan.  Bila  masa  Jebon  naik  atas  ni?  Tak  perasaan  pula  aku.  Mana  nak  perasan  kalau  depan  mata  ada  Buntal  hensem  tu.  Hahahaha...
“Jebon  meh  turun.”
“Meaoww..”  Jebon  buat  muka  kesian  dekat  aku.
“Aik,  Jebon!!  Pandai  naik,  tak  pandai  nak  turun  pula.  Itulah,  konon  nak  jadi  Spiderman  duk  panjat  sana  duk  panjat  sini.  Sedarlah  diri  sikit  yang  kau  tu  kucing  bukannya  labah-labah.”  Bebel  aku.
“Tunggu  dekat  atas.  Biar  Spiderwomen  menyelamatkanmu  yang  berada  didalam  kesusahan  tu.”  Kataku  sambil  menanggalkan  selipar  jepun.
Terkial-kial  juga  aku  nak  panjat  pokok  rambutan  ni.  Yalah,  dah  lama  tinggalkan  zaman  kegemilangan  aku  sebagai  pemanjat  yang  terungul  didalam  Kampung  Dusun  ni.  “Okey,  dah  sampai  pun.  Meh  sini,  Jebon.”  Panggil  aku.  Jebon  makin  berundur.
“Relaks,  bro.  Dulu  sis  ni  juara  memanjat  pokok  dekat  Kampung  Dusun  ni.  Pokok  nilah,  yang  jadi  mangsa  panjatan  aku  bila  aku  kena  tangkap  dengan  Opah  buat  salah.  Dah,  meh  sini.”  Pujuk  aku.
Sebenarnya  aku  gayat  dengan  ketinggian  pokok  rambutan  ni.  Tak  macam  dulu  ketinggian  pokok  rambutan  ni.  makin  tinggi  pula  aku  tenggokkan.  “Cepatlah,  Jebon.  Karang  aku  tinggalkan  kau  dekat  atas  ni,  biar  padan  muka  kau.”  Marah  aku.
Kelihatan,  Jebon  langsung  tak  menunjukkan  reaksi  untuk  mendekati  aku.  Makin,  dia  duk  pandang-pandang,  duk  jeling-jeling,  duk  besar-besarkan  anak  matanya  dekat  aku  adalah.  Tak  kuasa  aku  nak  layan  kau,  Jebon.
“Aku  tinggalkan  ni.”  kataku  sambil  buat  gaya  nak  turun  dari  pokok.  Jebon  mendekati  aku.  Aku  tersenyum  sambil  memeluk  Jebon  guna  tangan  sebelah  aku.  Tahu  takut  pun  kau,  Jebon.
“Tahu  takut  kena  tinggal  dengan  aku.  Lain  kali,  panjatlah  pokok  walaupun  dah  hakikatnya  kau  tu  bukannya  labah-labah.  Kalau  kau  tu  labah-labah  ke  monyet  ke,  kau  panjat  tinggi-tinggi  pun  aku  tak  kisah.”  Bebel  aku.
“Meaoww..”
“Menjawab  bila  aku  cakap.  Ada  aku  campak  kau  dari  atas  ni.  Jadilah,  Spiderman  terbang  memang  tak  ada  sayap.”  Ugut  aku.  Jebon  buat  muka  kesian  dekat  aku.  Macam  faham  aje  apa  yang  aku  bebelkan  dari  tadi.
Dahiku  berkerut  bila  tangan  aku  yang  sebelah  lagi  terasa  macam  diraba  sesuatu.  Terbeliak  mata  aku  bila  melihat  ‘Benda  hijau’  tu  duk  berehat  dekat  atas  tangan  aku.  “Waahh!!”  jerit  aku  sambil  mengibas  tangan.  Terasa  tubuh  aku  menjunam  kebawah.
“Ya  Allah,  selamatkan  hambaMU  ni.”  doaku  sambil  menutup  mata  dan  memeluk  Jebon  dengan  erat  sekali.
Terasa  tubuh  aku  disambut  dari  bawah.  Ya  Allah,  terima  kasih  sebab  dengar  doa  hambaMU  ni.  Debaran  dihati  masih  bersisa.  Macam  buat  aksi  bunuh  diri  aje  aku  ni.  Dah  lama  hidup  ke?  Rasa-rasa,  belum  cukup  lagi  aku  hidup  diatas  muka  bumi  ni.
Sampai  bila  aku  nak  bertengkar  dengan  hati  aku  ni?  Baik  aku  tengok  siapa  yang  selamatkan  aku.  Aku  buka  mata.  Terbeliak  mata  aku  melihat  orang  yang  menyelamatkan  aku  dari  jatuh  tercium  tanah  yang  sesangatlah  lawa  tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan