Ahad, 14 November 2010

Encik Tengku Sarhan Bab 2

Bab  2

KENAPA  Pewaris  Khawarizmi  Corporations  cari  aku?  Dan  kenapa  dia  ajak  aku  kahwin?  Dah  terdesak  sangat  ke  nak  kahwin  sampai  dia  cari  aku?  Tapi  kenapa  dia  cari  aku?  Kenapa  tak  cari  perempuan-perempuan  kat  luar  yang  terlalu  obses  dengan  dia?  Kenapa  aku  juga  dia  yang  cari?  Tak  hairan  ke?  Aku  tak  kenal  dia  walaupun  dia  sentiasa  masuk  tv,  surat  khabar  or  majalah  macam  bak  kata  MS(Minah  Search)  tu  ‘Kau  memang  jenis  tak  suka  jaga  tepi  kain  orang.  Tapi  dalam  bab  ni,  kau  memang  kena  tahu  sebab  ia  melibatkan  peredaran  masa  dan  zaman,  Cik  Buta  Moden’.
Tapi  kalau  semua  cerita  Pewaris  Khawarizmi  Corporations  hanyalah  gosip  semata-mata,  aku  memang  tak  ambil  peduli.  Melainkan,  cerita  pembangunan  Malaysia  ke  azam  Malaysia  pada  tahun  2020  ke.  Itu,  aku  ambil  peduli.  Setakat  gosip-gosip  murahan  ke  mahal  ke  gempak  ke  panas  ke  dingin  ke,  aku  tak  ambil  peduli.  Aku  Cuma  kenal  Khawarizmi  Corporations  hanya  kerana  usaha  dia  membangun  ekonomi  Malaysia.  Siapa  pewarisnya,  aku  tak  ambil  peduli.  Jasa-jasa  Syarikat  itu  saja  yang  aku  ambil  peduli.  Jadi  salah  ke  aku  tak  mengenali  Pewaris  Khawarizmi  Corporations?  Tak  salah  langsung.
Rasa  hidup  aje  aku  ni  kalau  tak  ambil  tahu  pasal  Pewaris  Khawarizmi  Corporations  tu  tapi  sebelum  aku  kenal  dialah.  Sekarang  ni,  aku  kenal  dia,  dia  kenal  aku  dan  yang  paling  penting  dia  ada  melamar  aku  walaupun  tak  dalam  suasana  romantik.  Alah,  macam  dalam  cerita-cerita  romantik  dekat  tv  tu.  Tak  ada  hotel  lima  bintang,  tak  ada  suasana  yang  cahaya  lampunya  ala-ala  malap,  tak  ada  alunan  muzik  slow,  tak  ada  pelayan  berbaju  kemas  menunggu,  tak  ada  gaya  lamaran  melutut  sambil  memegang  cincin  dan  bercakap  dalam  nada  romantik  dengan  ayat  ‘Sudi  jadi  isteri  dan  ibu  kepada  bakal  anak-anak  saya?’.
Semua  itu  tak  ada,  yang  ada  adalah  suasana  yang  amat  memeningkan  kepala  otak  aku  yang  terlebih  simpul  urat-uratnya.  Hotel  bertukar  dengan  kedai  Rengit  Coffe,  cahaya  lampunya  ala-ala  malap  bertukar  dengan  cahaya  lampu  terang  benderang,  alunan  muzik  slow  bertukar  dengan  alunan  orang  berborak  macam  hip  hop,  pelayan  berbaju  kemas  menunggu  bertukar  dengan  pelayan  yang  terus  blah  setelah  terima  pesanan,  gaya  lamaran  bertukar  dengan  gaya  duduk  yang  amat  menjengkilkan  aku  dan  nada  romantik  dengan  ayat  ‘Sudi  jadi  isteri  dan  ibu  kepada  bakal  anak-anak  saya?’  bertukar  dengan  ayat  ‘Saya  ni  bukan  jenis  romantik  atau  mat  jiwang.  Biar  saya  berterus  terang,  saya  nak  berkahwin  dengan  Aryan.’
Tapi  bila  difikirkan  balik  peristiwa  tadi,  rasa  macam  tengok  dekat  wayang  aje.  Rasa  macam  aku  ni  pelakon  utama  dalam  cerita  bertajuk  ‘Khawarizmi  Corporations’  aje  tapi  layak  ke  aku  jadi  pelakon  utama.  Entah-entah,  aku  Cuma  watak  sampingan  aje  dalam  cerita  ‘Khawarizmi  Corporations’,  watak  yang  menceriakan  atau  mendebarkan  perjalanan  cerita  seterusnya  dengan  memberi  pertanyaan  dihati  penonton  samada  pelakon  lelaki  berkahwin  ataupu  tidak  dengan  aku.  kalau  kita  buka  undian  kepada  penonton  ‘Siapa  setuju  pelakon  lelaki  berkahwin  ataupun  tidak  dengan  aku’.  Confirm  undian  yang  banyak  diraih  akan  berpihak  ‘Tidak’.
“Yan!!”  sergah  dari  belakang.
“Oh,  mak  kau!”  latahku.  Kedengaran  suara  MS(Minah  Search)  tengah  ketawa  sakan.  Aku  mengurut  dadaku.  Jantung  aku  laju  berdegup  dah  macam  pelari  seratus  meter  aje.  Untung  kuat  jantung  aku  duk  berpegang  dekat  dahan  kalau  tidak,  aku  sendiri  pun  tak  pasti  apa  yang  bakal  berlaku  dekat  aku  ni.  Aku  jeling  maut  dekat  Lina.  “Kau  suka  ya  tengok  aku  terbaring  kaku  depan  kau.”  Marahku.  Lina  tersengih.
“Sorry...  dari  tadi  aku  duk  panggil-panggil  kau  tapi  kau  buat  bodoh  aje.  Itu  aku  sergah  kau  macam  tadi.”  Lina  tersengih.  “Aku  tahu  kekuatan  jantung  kau.  Itu  sebab,  aku  berani  buat  macam  tu.”  Sambung  Lina.  Aku  menjegil  mataku  mendengar  ayat  Lina  tu.
“Walaupun  jantung  aku  ni  kuat  kalau  tiap-tiap  hari,  kau  buat  lagu  ni.  Mahu  aku  jadi  penghuni  rumah  dua  tiang  tau.”  marahku.  Lina  masih  dengan  muka  tak  bersalah  dia.  “Kenapa  kau  panggil  aku?  kalau  dek  tahu  MOG  tu,  mahu  kena  fire  free  aje.”  kataku  sambil  menyambung  kerja  aku  tadi  sebelum  ‘terberhenti’  mengelamun  pasal  mamat  hensem  tu.
Lina  tidak  terus  menjawab  soalan  aku  tapi  tangan  dia  lincah  menyusun  baju-baju  di  rak  baju.  Dahiku  berkerut.  Kenapa  pula  dengan  MS(Minah  Search)  ni?  Tetiba  jadi  terlebih  ringan  tulang,  selalu  mengalahkan  ular  tengah  meng’ulor’  lepas  makan.  “Kau  kenapa,  Lina?”  soalku  sambil  menghentikan  kerja  aku.
Lina  mengeluh.  Aku  pandang  muka  Lina  yang  agak  muram  itu.  Kenapa  pula  MS(Minah  Search)  ni?  Time  lunch  tadi  bukan  punya  happy.  Ni  monyok  pula  mukanya.  Aku  pegang  kedua-dua  bahu  Lina  mengadap  aku.  “Kenapa?  Baik  kau  cakap  dengan  aku.  kau  kenapa?”  soalku  tegas.  Lina  mengigit  bibir  bawahnya.  Ish!!  Ada  kena  hempuk  dengan  aku  MS(Minah  Search)  ni.  “Cakaplah.”  Gesaku.
“Amar..”  lemah  suara  Lina.
Dahiku  berkerut.  “Amar?”  soalku.  Amar  adalah  teman  lelaki  Lina  merangkap  kawan  baik  aku.  Kami  bertiga  berkerja  di  tempat  yang  sama,  Cuma  Amar  berjawatan  sikit  dari  kami.  Dia  penyelia  kami.  Dulu-dulu,  pernah  MOG  cuba  rampas  Amar  dari  Lina  tapi  disebabkan  cinta  Amar  amat  utuh  untuk  Lina.  Percubaan  rampas  kuasa  itu  tidak  menjadi  dan  MOG  berpaling  arah  kepada  bos  baru  kami  iaitu  Encik  Haikal  yang  baru  berpindah  kesini.  Takkanlah  Amar  berpaling  arang  pula.. ehh!!  Silap,  berpaling  arah.  Kalau  betul,  aku  buat  gulai  lemak  kasi  santan  sepuluh  biji.
“Kenapa  dengan  Amar?”  cuak  pula  aku  kalau  betul  apa  yang  aku  fikirkan  tadi.
“Dia....   dia...”  berkerut  dahiku.  Bila  masa  pula  MS(Minah  Search)  jadi  gagap  ni?  CD  sangkut  ke?
“Dia  apa?”  jerkah  aku.
“Dia  melamar  aku!!!”  jerit  Lina  sambil  memeluk  aku.
“Ah!!”  aku  terpinga.  “Jab,  jab...  kau  cakap  apa  tadi?”  aku  tahan  Lina  dari  melompat-lompat  macam  budak  baru  dapat  gula-gula.  Ish!!  Buat  malu  aje  orang  tengok  MS(Minah  Search)  ni  melompat-lompat  macam  apa.
“Ish!!  Bila  masa  Cik  Buta  Moden  jadi  lembam  pula?”  perli  Lina.  Aku  mengutil  lengannya.  Lina  tarik  muncung.  “Kau  nikan.  Memanglah,  suka  sangat  mengutil  lengan  aku.”  kata  Lina  sambil  mengosok  lengannya.  “Habis  satu  badan  aku  lebam  kalau  ada  orang  lain  tengok  kesan  lebam  dekat  badan  aku  ni,  mesti  dia  orang  fikir  yang  bukan-bukan  tau.”  Sambung  Lina.
Aku  menjulingkan  mata.  “Cucuk  mata  tu,  kang.  Jadi  Abang  Kassim  Selamat  versi  perempuan.”  Kata  Lina  sambil  ketawa  terbahak-bahak.  Aku  geling  kepala.  Ada-ada  aje  kawan  aku  sorang  ni.  Eh!!  Bab  Amar  lamar  dia  belum  habis  aku  buat  soal  siasat,  ni  mesti  nak  mengelak.  “Dah,  dah  nak  tukar  channel  pula  dengan  aku.  Berbalik  dengan  lamaran  Amar.  Amar  lamar  kau  ke  kau  lamar  Amar?”  soalku  sambil  tersengih.
“Aku  nikan,  gentilwomen.  Sudah  semestinya  aku  yang  masuk  meminang.  Amar  tukan  pemalu  macam  daun  semalu.”  Soalanku  dijawab  dengan  jawapan  kurang  bernas  dari  MS(Minah  Search)  ni.  Aku  pandang  dia  macam  nak  telan.  “Ish!!  Jangan  pandang  aku  macam  tu,  terancam  Nyah.”  Kata  Lina  sambil  buat  gaya  bapok.  Rasa-rasa  aku  telan  MS(Minah  Search)  ni,  ada  orang  nak  saman  aku  ke  tak?
“Betul-betullah..”
Lina  tersengih.  “Okey,  okey...  kau  nak  dengar  cerita  panjang  ke  cerita  pendek?”  soal  Lina.
“Yang  mana-mana,  aku  tak  kisah.”
“Amar  lamar  aku.  The  End.”  Kata  Lina.  Berkerut  dahiku.  Ah!!  Gitu  aje?  Nampak  simple  sesangat.  Mengalahkan  cara  Pewaris  Khawarizmi  Corporations  ajak  aku  kahwin.  Lina  ketawa  melihat  reaksi  wajahku.  “Aku  ceritakan  cerita  yang  pendeklah.  Kau  yang  kata  tak  kisah.  So  aku  pilih  cerita  pendek.”  Sambung  Lina  sambil  ketawa.  Arghh!!  Nak  aje  aku  jadi  Gozila  versi  Zoro  ni.  Ada  aku  balut  dengan  plastik  lepas  tu  pamerkan  dekat  sebelah  patung  yang  tengah  pakai  baju  tak  cukup  kain  tu.
“Dahlah...  malas  aku  nak  layan  kau.  Baik  aku  buat  kerja  kalau  dek  nampak  MOG  tu,  naya  aje  telinga  aku  ni.”  aku  buat  gaya  merajuk,  sebenarnya  aku  memang  tengah  merajuk  sebab  terkena  aje  dengan  MS(Minah  Search)  ni.
Lina  ketawa  sambil  menggeling  kepala.  “Alah,  alah...  Cik  Buta  Moden  kita  merajuklah.  Meh  sini  Minah  Search  tolong  pujukkan.”  Kata  Lina  sambil  mengusap  pipiku.  Aku  tepis  tangan  Lina.  “Hehehehe...  okey,  okey.  Aku  ceritakan.”  Aku  buat  bodoh.  “Kali  ni,  cerita  panjang.”  Sambung  Lina.
Aku  tersenyum.  “Ah!!  Apa  lagi,  cepatlah.”  Gesaku.
“Ish!!  Tak  tahu  sabar  betul  minah  ni.”  rungut  Lisa.  Time  tu,  aku  tengah  buat  kerja  akulah.  Takkan  nak  buat  kerja  si  Fya  pula,  nanti  naik  lemak  pula  budak  tu...”  Tengok  dah  melaluk  entah  kemana-mana  aje  MS(Minah  Search)  ni.  “Aku  tak  nak  dengar  pasal  Fya  ke  MOG  ke  MOU  ke,  yang  aku  nak  dengar  pasal  Amar  lamar  kau.”  Aku  potong  ayat  Lina.
“Ish!!  Ada  kena-mengenalah.  Ni  siapa  yang  nak  bercerita  ni?  kau  ke  aku?”  soal  Lina  kegeraman  sebab  aku  memintas  percakapannya.  Aku  tersengih.
“Sorry..  aku  janji  tak  menyampuk.  Ceritalah..”  pujukku.
“Tau  takut...  tengah  aku  punya  khusyuk  buat  kerja,  tetiba  Amar  datang  ketempat  aku  dengan  wajah  bengis  dia  tu.  Dalam  hati  aku,  kenapa  pula  mamat  ni?  Tetiba  bengis  semacam,  kena  sampuk  angin  Tsunami  ke  apa?  Lepas  tu,  dia  suruh  aku  masuk  kebilik  dia  disebabkan  aku  ni  pekerja  paling  berdedikasi  aku  ikut  dia.  Mula-mula  tu,  cuak  juga  aku  tengok  muka  dia  macam  tu.”  Khusyuk  aku  mendengar  Lina  bercerita  sambil  membuat  gambaran  ketika  kejadian  itu  berlaku.
“Dia  cakap  aku  dah  tak  sayang  dia  lagi.  Apa  lagi,  aku  cakaplah  aku  sayang  dia.  lepas  tu,  dia  cakap  buktikan.  Aku  tanya  dia  macam  mana  aku  nak  buktikan.  Dia  tersenyum  dan  datang  dekat  aku.  Aku  mulalah  gabra  sebab  dia  datang  dekat  aku  kalau  aku  nak  lari  pun  tak  boleh  sebab  aku  tersepit  dengan  pintu  dan  dia.  Lepas  tu,  dia  cakap  senang  aje  nak  buktikan.  Dia  senyum  panjang.  Otak  aku  dah  fikir  yang  bukan-bukan  sebab  cara  dia  cakap  buat  aku  fikir  yang  bukan-bukan.  Apa  lagi,  aku  mengamuklah.  Aku  cakap  aku  bukan  perempuan  murahan.  Aku  Cuma  buktikan  sayang  aku  hanya  kepada  lelaki  yang  ada  ikatan  sah  dengan  aku.”
Ish!!  Tak  mungkinlah  Amar  nak  buat  benda  tak  senonoh  macam  tu.  Aku  kenal  sangat  Amar  tu,  baik  budaknya  tapi  manusia  ni  bukan  boleh  kita  jangkakan.  “Dia  buat  muka  bengis  dia  bila  aku  cakap  macam  tu.  Dia  kata  dekat  aku  siapa  yang  nak  jadi  suami  aku.  Aku  diam  sebab  aku  tak  tahu  nak  jawab  apa  dekat  dia.  Tetiba,  dia  genggam  jemari  aku.  Aku  cuba  rentap  tapi  tak  boleh  sebab  dia  pegang  kuat  sangat.  Dia  bawa  tangan  aku  kebibir  dia  sambil  merenung  kearah  anak  mataku.  Sudi  jadi  isteri  saya,  nanti  bolehlah  awak  buktikan  yang  awak  sayang  saya.”  Lina  buat  muka  malu  ala-ala  kucing.
“Mulut  aku  dah  terlopong  dengar  dia  cakap  macam  tu.  Dia  ketawa  sebab  tengok  muka  aku  entah  macam  apa.  Apa  lagi,  aku  tariklah  tangan  aku.  Dalam  otak  Cuma  fikir  nak  keluar  dari  bilik  dia  aje.  Dia  pegang  lengan  aku.  Dia  tanya  aku  sudi  ke  tak  terima  lamaran  dia.  Aku  cakap  fikirlah  sendiri.”
“Kau  cakap  macam  tu  dekat  Amar?”  soalku.  Lina  menjeling  sebab  aku  menyampuk.  Aku  tersengih.  Ish!!  MS(Minah  Search)  ni,  aku  tanya  pun  nak  marah.  Tak  nak  dengar  kang,  padan  muka.
“Lepas  aku  cakap  macam  tu,  dia  kata  aku  terima  lamaran  dia.  Aku  senyum  aje  dengan  jawapan  dia  tu.  Apa  lagi  dia  melompatlah  macam  nak  apa,  sampai  dia  terlanggar  Encik  Haikal.”  Bulat  mata  aku  mendengar.  Biar  betul  Amar  terlanggar  Encik  Haikal.  “Apa  lagi,  Encik  Haikal  pun  tanyalah  kenapa  main  lompat-lompat  dekat  tempat  kerja.  Amar  tersengih  sambil  jawab  Lina  terima  lamaran  saya.  Time  tu,  naik  malu  aku  sebab  Encik  Haikal  pandang  aku  dengan  senyuman  maut  dia  tu.  Lepas  tu,  Encik  Haikal  ucap  tahniah  dekat  kita  orang  dan  the  end.”  Lina  tarik  nafas.
“Oh!!”  itu  aje  yang  terkeluar  dari  mulut  aku.  Jadi,  aku  orang  yang  ke  dualah  yang  tahu  pasal  Amar  lamar  Lina.  Sedihnya,  aku  ingat  akulah  orang  pertama  yang  tahu.  Berkerut  dahi  Lina  tengok  wajah  keruh  aku.  “Lah,  kenapa  pula?  Tadi  kau  yang  beria  nak  dengar  aku  bercerita  lepas  aku  ceritakan  buat  muka  tu.  Kenapa,  ni?”  soal  Lina.
“Aku  tak  puas  hati.”
Dahi  Lina  berkerut.  “Apa  yang  kau  tak  puas  hati?”
“Aku  jadi  orang  ke  dua  tahu  pasal  Amar  lamar  kau.  Aku  tak  puas  hati!”
Lina  ketawa  kecil  sambil  menggeling.  “Apa-apa  ajelah  kau  ni.  Dah  kenyataan  kau  orang  ke  dua  yang  tahu  pasal  berita  ni,  aku  tak  boleh  nak  buat  apa-apa.”
“Tak  peduli...  aku  tak  puas  hati  juga.”
“Okey,  okey...  nanti  time  majlis  aku,  kau  jadi  pengapit  aku  ya.”  pujuk  Lina.
“Aku  nak  duduk  sebelah  kau  time  Amar  batalkan  air  sembahyang  kau.”  Lina  angguk  sambil  peluk  aku.  Aku  balas  pelukkan  Lina.  “Tahniah,  Lina.  Aku  tumpang  gembira  untuk  kau.”  Rasa  macam  aku  nak  menangis  aje.  Tak  sangka,  tak  lama  lagi  kawan  baik  aku  nak  jadi  isteri  orang  dan  kalau  bertuah,  bakal  jadi  ibu  dalam  masa  terdekat.
“Terima  kasih,  Yan.  Kau  lah  kawan  aku  dunia  dan  akhirat.”  Kata  Lina  sambil  mengerat  pelukkannya.  Aku  angguk  dengan  menahan  sebak  didada.  Tiba-tiba  jadi  emo  pula  aku  ni.  Mungkin,  aku  ni  memang  jenis  emo  tapi  aku  sendiri  tak  perasan.
“Aku  nak  tengok  cincin  kau.”  Kataku  sambil  meleraikan  pelukkan  Lina.
Lina  ketawa.  “Amar  belum  bagi  aku  cincin.  Dia  melamar  aje.”  dahiku  berkerut.  Lah!!  Aku  ingatkan  Pewaris  Khawarizmi  Corporations  aje  species  melamar  tak  guna  cincin.  Rupa-rupanya  ada  juga  makhluk  yang  join  group  dia.  “Memang  macam  tu  ke  gaya  orang  lelaki  sekarang  melamar?”  soalku.  Lina  angkat  kedua-dua  bahu  dia.  Species  Encik  Tengku  Sarhan.”  Kutukku.  Uit!!  Sedaplah  nama  dia  tu,  Encik  Tengku  Sarhan.  Encik...  Tengku...  Sarhan  singkatan  nama  dia  ialah  ETS.
“Apa?”  soal  Lina.
“Ah!!  Apa  yang  apa?”  soalan  Lina,  aku  balas  dengan  soalan.  Tadi  aku  ada  cakap  sesuatu  ke?
“Entah?  Itu  yang  aku  tanya  kau.  Kau  cakap  apa  tadi?”  soal  Lina.
Aku  tersengih  mendengar  soalan  Lina.  He  he  he...  tak  mau  aku  ceritakan  pasal  Encik  Tengku  Sarhan  tu.  Mesti  dia  tak  percayalah  apa  yang  aku  cakapkan.  Lebih  baik  simpan  didada,  taklah  orang  tahu.  “Aku  mana  ada  cakap  apa-apa.  Dahlah  aku  nak  sambung  kerja  aku.”  kataku.  Sambung  kerja  yang  mana  satu?  Kerja  duk  berangan  pasal  mamat  hensem  tu  ke  kerja  yang  berlambak  dekat  depan  kau?  Yang  mana-mana  pun  aku  tak  kisah.
“Cehh!!  Menghalau  nampak?”  sindir  Lina.
“Aku  bukan  menghalau  Cuma  usir  kau  aje.  Dek  nampak  MOG  tu,  naya  aje  telinga  and  hati  kau  dengan  aku  sekali  dengar  dia  berceramah  tambah  dengan  lagu-lagu  merdu  dia.”  kataku  sambil  membetulkan  lipatan  baju.
Lina  merungus  kasar.  “Yalah.. aku  balik  dekat  tempat  aku.  Aku  balik  ni.”  aku  buat-buat  tak  dengar.  “Balik  niii..”  Lina  menekan  suaranya.  Apa  kes  dengan  MS(Minah  Search)  ni?  Dah  meyong  ke?  “Aku  balik  nii..”  kata  Lina  lagi.
“Yalahh..”  kataku  tanpa  melihat  Lina.
“Aku  balik  betul-betul  niii..”  aku  pandang  Lina.
“Kau  kenapa?  Nak  balik,  baliklah  sana.  Ada  aku  halang,  makin  aku  suka  adalah.”  Lina  mencebik.
“Tak  sayang  kau.”
“Tak  sayang  sudah.”  Aku  jelir  lidah.  Lina  turut  menjelir  lidah  sebelum  beredar.
Aku  menggeling.  Ada-ada  aje  MS(Minah  Search)  nie,  aku  tampar  laju-laju  karang terabur  merata-rata  gigi  dia  yang  putih  tu.  Jadi  minah  ronggak.  Macam  mana  suara  MS(Minah  Search)  time  dia  tak  ada  gigi?  Hehehehe..  tak  boleh  nak  bayangkanlah.
“Aryan.”  Aku  menoleh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan